האיחוד האירופי וארה"ב מתקרבים להסכם סחר חדש, שיכלול הטלת מכסים בסיסיים של 10% על סחורות אירופיות. היום (שלישי) דיווחו מקורות לסוכנות euronews האירופאית כי הסכם ראשוני עשוי להיחתם כבר ביום רביעי, כאשר היישום מתוכנן להיכנס לתוקף עד ה־1 באוגוסט – המועד שקבע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לפני החלת מכסים נוספים.
לפי יו"ר ועדת הסחר של הפרלמנט האירופי ברנד לנגה, ארה"ב לא צפויה לבטל את המכסים, הנתפסים כמקור הכנסה קבוע. לנגה ציין כי מטוסים ומשקאות חריפים יזכו לפטור, אך טרם הובהר אם גם יינות ייכללו בו.

כיום מטילה ארה"ב מכסים של 25% על מכוניות מהאיחוד האירופי, 50% על פלדה ואלומיניום ו־10% על יתר המוצרים. באיחוד נמשכים המאמצים להסיר את מכסי הרכב, בשל השלכותיהם על תעשיית הרכב הגרמנית, שלדברי לנגה עלולה לאבד עד 50 אלף מקומות עבודה.
גרמניה, איטליה ואירלנד – מהיצואניות הבולטות לארה"ב – מביעות חשש מההצעה האמריקאית, שמותירה מגזרים אסטרטגיים, כמו רכב, תרופות ומתכות, מחוץ להסכמי הפטור.
צעדי תגמול אירופיים נותרו על הפרק אך טרם גובשו. דובר הנציבות, אולוף גיל, אמר כי אין כוונה מיידית להפעיל את רשימת המכסים על מוצרים אמריקאיים. נכון לעכשיו, רשימה ראשונה בשווי 21 מיליארד אירו הושעתה עד 14 ביולי, ורשימה שנייה – מצומצמת ל־72 מיליארד אירו – ממתינה לאישור סופי.
