ועדת החוץ והביטחון קיימה אתמול (שני) דיון דחוף בנושא גיוסם של חיילים הסובלים מפוסט-טראומה לשירות מילואים פעיל, בעקבות תחקיר שפורסם בעיתון "הארץ" ולפיו צה"ל ממשיך לגייס למילואים חיילים פצועי נפש, ללא תיאום מספק בין הגופים המטפלים.
את הדיון יזמה ח"כ אפרת רייטן ממפלגת העבודה, שתקפה בחריפות את ההתנהלות: "העובדה שלשדה הקרב נשלחים חיילים אשר סובלים מפציעה נפשית חמורה, בלתי סבירה באופן קיצוני".

על פי התחקיר, מאות ואף אלפי חיילים הסובלים מפוסט-טראומה גויסו לשירות פעיל, למרות מצבם הרפואי. אף אחד מהגופים הרלוונטיים: חיל הרפואה, אגף השיקום ומערך כוח האדם, אינו מחזיק במידע מלא על מספרם. גורמים צבאיים אף הודו כי אין רישום מלא של חיילים שהוכרו כנכי נפש בעבר.
בדיון נשאה דברים ג'ני מזרחי, אימו של אלירן מזרחי ז"ל, לוחם מילואים ששירת בלחימה הקשה בעזה, ושם קץ לחייו ביוני האחרון. "אלירן היה איש משפחה, מקצוען, לוחם אמיץ עם לב ענק. אחרי 187 ימי מילואים בלב המלחמה, חזר הביתה אבל לא חזר לעצמו. הוא הסתיר, שיחק אותה שהכול בסדר, ובפנים נשבר לרסיסים", תיארה.
"אני עומדת כאן כאמא כואבת כדי לזעוק את מה שברור, אסור לגייס פוסט-טראומטיים למילואים. זו לא גבורה, זה לא צורך – זו סכנה. זו פצצה שתתפוצץ לנו בפנים", הוסיפה.

על פי נתוני אגף השיקום במשרד הביטחון, מאז תחילת המלחמה נקלטו כ-19 אלף פצועי צה"ל וכוחות הביטחון, מתוכם יותר מ-10,000 עם תגובות נפשיות ופוסט-טראומה.
גיא גלעד, ראש יחידת ההכרה באגף, התריע בדיון: "פצוע עם פגיעה נפשית שמגויס למילואים מפסיק את הטיפול והשיקום שלו נפגע. יש להבטיח שכל חייל מתאים רפואית לתפקידו".
הדיון הסתיים בקריאה מצד חברי הכנסת להגברת הפיקוח, שיפור שיתוף הפעולה בין הגופים השונים, ותיקון הליקויים שגורמים לחיילים פוסט-טראומטיים לשוב לשדה הקרב למרות מצבם.
