בעקבות נפילתם של חמשת החיילים הי"ד בקרב הקשה ברצועת עזה, פרסם הרב הראשי לשעבר, הרב יצחק יוסף שליט"א, מכתב נוקב המיועד לבני הישיבות ובני התורה בארץ ישראל. בדבריו, קרא הראש"ל לערוך חשבון נפש ולהתחזק בלימוד התורה דווקא בתקופה זו, שלהי זמן קיץ, מתוך תחושת אחריות כבדה.

חמישה לוחמים נפלו בקרב בצפון רצועת עזה, 14 נוספים נפצעו
"אל בני הישיבות עמלי התורה היקרים ה׳ עליהם יחיו. באתי בזה בקריאה דחופה לחזק ולהתחזק בלימוד התורה, ובפרט בימים אלה שלהי דקייטא שיש חשש לרפיון", כתב הרב יוסף, והוסיף בצער: "בעוונותינו הרבים קיבלנו את השמועה הקשה על נפילתם של חיילים יקרים, אשר מסרו נפשם למען עם ישראל. והאחריות עלינו, כבני תורה, גדולה היא לאין שיעור".

הרב קרא לערוך חשבון נפש, והצביע על אפשרות שהאסון נגרם בשל עוון ביטול תורה: "לכן מוטלת עלינו החובה לבוא חשבון בשל מה באה עלינו הצרה הזאת? ואולי אין זאת כי אם בעוון ביטול תורה. ולכן, אין מזרזין אלא למזורזין: החלש יאמר גיבור אני, ויתחזקו בלימוד התורה, כי היא מגנא ומצלא, והיא השומרת על עם ישראל".
בסיום מכתבו שיגר הראש"ל דברי נחמה למשפחות השכולות: "הרופא לשבורי לב יביא נחמה ומזור למשפחות היקרות אשר חרב עליהן עולמן, ועליהן לדעת כי אותם חיילים שנפלו על קידוש ה׳, נמצאים תחת כסא הכבוד, במקום הגבוה ביותר לפני הקב״ה".
