נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע הערב (שני) על הטלת מכסי יבוא בגובה 25% על יפן ודרום קוריאה, במסגרת מאמציו לצמצם את גירעונות הסחר של ארה"ב עם מדינות אלה. לדבריו, המהלך ייכנס לתוקף ב־1 באוגוסט.
טראמפ פרסם את דבריו בפוסטים ברשת Truth Social, שכללו מכתבים דומים ששלח לראשי שתי המדינות. במכתבים כתב כי ארה"ב רוכשת מיפן ומדרום קוריאה יותר סחורות מאשר היא מייצאת אליהן, והוסיף שהמכסים נובעים גם ממדיניות שמקשה על ייצוא מוצרים אמריקאיים.
"אנא הבינו שהמספר של 25% נמוך בהרבה ממה שנדרש כדי לבטל את הפער בגירעון הסחר שיש לנו עם ארצכם", כתב טראמפ לשתי המדינות. הוא קרא לחברות מיפן ומדרום קוריאה לייצר את מוצריהן בארה"ב כדי להימנע מהמכסים.
"לא יהיה מכס אם חברות במדינתכם יחליטו לבנות או לייצר מוצר בתוך ארה"ב", ציין, והתחייב לפעול לאישור מהיר של מפעלים במדינה – "תוך שבועות ספורים", לדבריו.
בנוסף הזהיר טראמפ כי אם המדינות ינקטו בצעדי תגמול כלפי ארה"ב ויטילו מכסים משלהן, הוא יוסיף את שיעור ההחמרה לשיעור הבסיס של 25% – לדוגמה: העלאה של 10% תביא למכסים בשיעור כולל של 35%.

טראמפ ציין כי בכוונתו לשלוח מכתבים דומים למדינות נוספות עד לתאריך היעד שקבע – 9 ביולי בשעה 00:01, עם תום תקופת ההשהיה שהוכרזה באפריל. לדבריו, מדינות שלא יגיעו להסכם סחר עם וושינגטון עד מועד זה, יעמדו בפני מכסים גבוהים יותר.
במקור, יפן הייתה צפויה לעמוד בפני מכס של 24%, ודרום קוריאה ב־25%. כעת שיעור המכס לשתי המדינות יעמוד על 25%.
בעקבות ההכרזה ירדו המדדים המובילים בבורסות ארה"ב: הדאו ג'ונס איבד 530 נקודות (1.2%-), מדד S&P 500 ירד ב־0.87%, והנאסד"ק נחלש ב־0.9%.
