סוכנויות המודיעין של הולנד וגרמניה חשפו ראיות חדשות המעידות על שימוש שיטתי ורחב היקף של רוסיה בנשק כימי בשדה הקרב מול אוקראינה – בניגוד לאמנות בינלאומיות. לפי הדיווחים, נעשה שימוש ברחפנים להשלכת חומרי חנק, כדי לאלץ חיילים אוקראינים לצאת מהשוחות ולהיות חשופים לאש חיה.
שר ההגנה של הולנד, רובן ברקלמנס, קרא בתגובה להחמרת הסנקציות על מוסקבה, והזהיר כי "השימוש בנשק כימי הופך לנורמה וסטנדרט במלחמה – תופעה מסוכנת שדורשת תגובה בינלאומית תקיפה".

סוכנות הביון הפדרלית של גרמניה אישרה את הממצאים, שגובשו בשיתוף פעולה הדוק עם מקבילתה ההולנדית. לפי הסוכנויות, ישנה עלייה חדה בפעילות רוסית הקשורה לנשק כימי, כולל ייצור, ניסויים מבצעיים, וגיוס מדענים – הכול בהתאם להנחיות ברורות של גורמים רשמיים ברוסיה.
במוקד הדיווחים עומד כלורופיקרין, חומר חנק רעיל ששימש כלוחמה כימית כבר במלחמת העולם הראשונה. החומר, האסור לשימוש לפי אמנת הנשק הכימי, גורם לגירויים חמורים בעור, בעיניים ובדרכי הנשימה, ובמקרים קיצוניים גם לקשיי נשימה, כוויות, בחילות והקאות.

לפי הדיווחים, נעשה שימוש בתחמושת מאולתרת, שעברה התאמה לנשיאת גז מדמיע או חומרי חנק, ומושלכת מהאוויר באמצעות רחפנים. צבא אוקראינה מדווח על אלפי מקרים של שימוש כזה – כולל לפחות שלושה מקרי מוות ואלפי נפגעים עם תסמינים תואמים להרעלה כימית.
רוסיה דחתה את ההאשמות בתוקף, וטענה בתגובה כי אוקראינה היא זו שמשתמשת בחומרים כימיים בשדה הקרב. הארגון לאיסור על נשק כימי הצהיר בשנה שעברה כי לא נערכה חקירה מלאה בשטח, וההאשמות ההדדיות לא היו מגובות בראיות מספקות. עם זאת, הגילויים האחרונים מעלים חשש כבד בקרב מדינות המערב, מפני התבססות של לוחמה כימית כאמצעי שגרתי בזירה הצבאית.
