שגריר ארה"ב בישראל מייק האקבי שוחח הערב (חמישי) עם כתבנו המדיני תמיר מורג, זאת לקראת ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע הבא בוושינגטון, ועל רקע הדיווחים אודות עסקה עם חמאס שהולכת ומתגבשת. האקבי ציין את הקשר המיוחד שקיים בין שתי המדינות בכלל ובין טראמפ לנתניהו בפרט.
על ביקורו הצפוי של רה"מ בוושינגטון אמר האקבי כי הוא "חושב שזה מאוד משמעותי. אנשים צריכים להבין שכדי שראש ממשלת ישראל ביקר בפעם השלישית בוושינגטון ויוזמן על ידי הבית הלבן, זה לכשעצמו דבר היסטורי. אני לא יכול לחשוב על מנהיג אחר בקנה מידה עולמי שביקר כל כך הרבה פעמים בבית הלבן לפגישה עם נשיא ארה"ב בזמן כל כך קצר, כמו ראש ממשלת ישראל. זה אומר משהו על הקשר הקרוב שקיים לא רק בין שתי המדינות, אלא גם בין שני המנהיגים הללו".

"אני סובר שכולם רוצים את אותו הדבר", אמר שגריר ארה"ב בישראל בהתייחסו לעסקה עם חמאס עליה דווח בימים האחרונים. "הראשון, להחזיר הביתה את החטופים. אני יודע שזה מה שהנשיא רוצה, זה מה שראש הממשלה רוצה, וזה גם מה שאזרחי ארה"ב וישראל רוצים. הסיבה היחידה שזה עוד לא קרה, היא שחמאס שעד כה חמאס לא רצה שזה יקרה. בואו נקווה שהשבוע הם יחליטו שהם רוצים שזה יקרה", הוסיף.
על עתיד שילטונו של חמאס ברצועה אמר האקבי: "כפי שאמר, שוב ושוב וללא כל סתירה, לחמאס אין עתיד בעזה, לא לנהל אותה, לא להיות אחראי עליה. ואני חושב שרוב האנשים מבינים שהשארת חמאס אחראי על עזה, זה כמו להשאיר את הנאצים בגרמניה בסוף מלחמת העולם השנייה. הנשיא הבהיר שזו אינה מסקנה מקובלת. אני מאמין לנשיא במילה שלו. אה, הוא, הוא בהחלט מגבה את זה במעשיו. הייתי אומר שחמאס צריך לסמוך עליו".

האקבי נמנע מלהגיד מהי עמדת הממשל בנוגע לריבונות הישראלית ביהודה ושומרון: "אגלה בשבוע הבא כשאהיה בוושינגטון בביקור ראש הממשלהף אבל אני לא מוכן לדבר על זה היום. כשגריר, זו לא דעתי או נקודת המבט שלי שחשובה אלא דעתו של הנשיא. הוא זה שנבחר, הוא זה שקובע את מדיניות החוץ. אני בטוח שזה יהיה נושא לדיון, אבל אני לא יכול לחזות עבורכם מה תהיה תוצאת הדיון הזה".
כאשר נשאל אם הממשל ייתן לישראל אור ירוק לתקוף שוב באיראן אם היא תנסה לבנות מחדש את תוכנית הגרעין או את יכולות הטילים הבליסטיים, השיב האקבי כי הוא סבור כי השאלה הגדולה יותר היא "מה אמרה ארצות הברית? איך הנשיא התייחס לזה? והיה ברור, לאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני.

"הוא אמר את זה, הוא התכוון לזה, הוא גיבה את זה במעשים. מפציצי B-2 הלכו והשמידו את אתרי הגרעין של איראן. ואם הם לא יקבלו את המסר הזה עכשיו, הם לעולם לא יקבלו אותו. אז אני מקווה שזה לא כל כך עניין של מה ישראל תעשה? אנחנו חושבים שאנחנו יודעים".
לדבריו, את עמדתו של הנשיא בנוגע לכך שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, ניתן להסיק ממעשיו: "הוא כבר הוכיח שהוא התכוון לזה והוא גיבה את זה במעשים, פעולות שבאמת שינו, אני חושב, את ההיערכות מחדש של כל המזרח התיכון.

האקבי גם התייחס לנורמליזציה בין ישראל לסוריה ואמר כי "די ברור שכאשר הנשיא הסיר את הסנקציות מסוריה ואמר שהוא רוצה לעבוד עם הממשלה החדשה הזו ולעזור להם, הוא זעזע את העולם. אבל מה שהוא באמת עשה, הוא מנע מהממשלה הסורית החדשה הזו ליצור ברית ושותפות עם מישהו שיהיה מסוכן מאוד, לא רק לישראל אלא לעולם.
"הם יכלו לשתף פעולה עם רוסיה או סין או איראן. אבל הנשיא התערב ואמר בצורה מבריקה מאוד, נהיה שותפים. נעזור לנווט את זה יחד מבחינה כלכלית וביטחונית. בכך, זה נותן לנו תחושה אופטימית הרבה יותר טובה שזו ממשלה שמוכנה לנוע לא רק לעבר נורמליזציה עם ישראל, אלא לעבר תקופת נורמליזציה, לעבר היותה שכנה בחלק זה של העולם שמכירה בכך שאין עתיד לעוינות עם ישראל או עוינות עם אף אחד לצורך העניין".

שגריר ארה"ב בישראל מייק האקבי סיכם את הריאיון כאשר ציין את הבטחן הבחירות של טראמפ על כך שיהיה הנשיא שיפסיק את המלחמות בעולם: "שלום היא דרך טובה יותר. זה מה שהנשיא הציב כמטרה העיקרית שלו. ואני חושב שאנחנו הולכים לראות משהו משמעותי מאוד קורה לא רק בסוריה, אלא בכל המזרח התיכון עם הרחבת הסכמי אברהם".
