בדיון דחוף שנערך הבוקר (שלישי) בוועדה לעובדים זרים בראשות חברת הכנסת אתי עטיה חשפו נציגי אגף סיעוד רשות האוכלוסין וההגירה כי בשנת 2024 התקבלו מאות תלונות על אלימות הזנחה והתעללות.
לדבריהם בכל מקרה כזה, העו"ס של הלשכה הפרטית לסיעוד נכנס מידית לטפל בתלונה. לעיתים חוסמים את אפשרת שיבוץ העובד להשמה אצל מטופל אחר. בשנה שעברה בוטלו 121 רישיונות עובדים רק 60 מהם בעניין של התעללות והזנחה של עובדים זרים במטופלים.

יו"ר הועדה לעובדים זרים ח"כ אתי עטיה: לא קיים נוהל מסודר להעברת מידע על מטפלים אלימים בין הרשויות והגורמים השונים במקרה של דיווח על התעללות לאחד מהם. אני מודאגת מאוד מאי שיתוף הפעולה בין הגורמים, מדובר על התעללות בחסרי ישע".
סמנכ"ל משרד הרווחה יריב מן ציין כי רוב הפגיעות בקשישים נעשים על ידי בני משפחה ותקף בחריפות את הטלוויזיה המסחרית: במדינה בה ערב ערב צוחקים בפרסומות בטלוויזיה מסחרית מסוימת על אזרחים ותיקים, ומציגים אותו באופן נלעג, מזלזלים בו וצוחקים עליו, מה שלא היו מרשים לעשות כנגד כל עדה או פלח אוכלוסייה אחר – איך אפשר לתהות כשקורים אירועים כאלו?

מרתיח את הדם: מטפל סיעודי מסרי לנקה חשוד בתקיפת קשיש
במענה לשאלת ח"כ אתי עטיה יו"ר הועדה על איזה ערוץ הוא מדבר השיב סמנכ״ל משרד הרווחה, תפתחי בערב ערוץ 12. נציג הסתדרות הגימלאים ציין כי הגישו תלונה בנושא לרשות השנייה אך לא נענו. אלכס פרידמן יו"ר ארגון נכה לא חצי בן אדם תיאר בכאב כי היום מטופלים מעדיפים לקחת עובד זר שיש לו עבר אלים העיקר לא להישאר לבד, גם מטופל שהתנהגו אליו באלימות לא מתלונן, אם יתלונן ייקחו את המטפל למעצר ומה תהיה החלופה עבורו?!
נציגת רשות האוכלוסין הוסיפה כי כעת ישנם כ-2,300 עובדים זמינים לסיעוד ו- 150 עובדים זמינים להחלפות. לדבריהם משך זמן הטיפול שלהם עומד של שלושה ימים.
יו"ר הועדה עטיה הדגישה: "לא ארפה מהנושא הכואב הזה, אנו עובדים מול המשטרה וכלל הגורמים להקמת מערכת ממוחשבת שבה יעודכנו התלונות על עובדים בענף הסיעוד תוך חלוקה בין עובדים זרים לישראלים ולקיים נוהל אחיד בנושא, כדי שבני המשפחה יוכלו לקבל את המידע הקריטי הזה לפני סגירת עובד לקרוב משפחתם".
