כשברקע הדיבורים על הסכם שלום בין סוריה לישראל, הגיע מסר חשוב למשטר החדש בדמשק מוושינגטון: הסנקציות הכלכליות על סוריה בוטלו. שר החוץ הסורי אסעד א-שיבאני בירך את ההחלטה של טראמפ, וכתב ברשת החברתית X: "הסרת המכשול המרכזי בפני ההתאוששות הכלכלית פותחת את הדלתות לשיקום ולפיתוח המיוחלים זה זמן רב".
יש לציין, השלטון הסורי החדש קורץ למערב כדי לבטל את הסנקציות ולמשוך השקעות וכסף שכל כך נחוצים לסוריה, ולשם כך הם מגלים נכונות אפילו להגיע לנורמליזציה עם ישראל.
עם זאת, נדגיש: החיבור שלנו עם המשטר של אל-ג'ולאני אינו טבעי ואפילו נשמע דמיוני. היאת תחריר א-שאם, הארגון שבראשו עמד אל-ג'ולאני כשהדיח את הנשיא לשעבר בשאר אל-אסד, הוא הקים בצו ממנהיג דאע"ש אבו בכר אל-בגדדי. לכן, לא מפתיע לראות את האמירות הקיצוניות שלו שנחשוף כאן, מהשנים שלפני עלייתו לשלטון.
הארכיון לא שוכח
באחד הקטעים שפרסם ארגון הטרור "היאת תחריר א-שאם" שבראשו, כאמור, עמד אל ג'ולאני – הוא אמר: "פלשתין עודנה מזכירה לנו שמחוג המצפן של המוסלמים מכוון אליה. למוסלמים יש חובה גדולה לשאוף לשחרור הארץ הזאת, ולתמוך בעם הזה".
לטענתו של הנשיא החדש, האירועים בזירה הפלשתינית היו הגורם שדחף אותו לעסוק בפעילות טרור: "למען האמת, זה מה שהוביל אותי לדרך הג'יהאד, במודע או שלא במודע, חיפשתי מהי החובה שעליי לבצע", כך לדבריו, "כמוני היו עוד צעירים רבים שבערו מול האירועים בפלשתין. זה היה בזמן האינתיפאדה בשנים 1999 ו-2000 והשבח לאל היו מראות מרגשים מאוד".
בפרעות שומר החומות חלק מערביי ישראל השתתפו במעשי הטבח והביזה נגד יהודים, וזה שימח מאד את אל-ג'ולאני, שבפגישה עם נכבדי חמולות סורים הסביר: "ערביי ישראל פעלו בעוצמה רבה, וזה אחד הדברים שהכי מסכנים את היהודים, אפילו יותר מטילים שמפציצים את תל אביב".
בהמשך הפגישה הוא הוסיף: "התוכניות היהודיות שעליהן (הישראלים) עבדו בקרב ערביי ישראל כולן נכשלו, כי ההתעוררות שאנחנו רואים היום היא גדולה מאד, השבח לאל".
הסכם שלום עם סוריה
סוריה שבה שולט היום אל-ג'ולאני היא אינה מדינה יציבה, והשנאה העדתית עדיין מערערת את שלמותה. השנה ראינו איך אנשיו של אל-ג'ולאני טבחו בדרוזים ובעלאווים.
בנוסף, החיילים של אל-ג'ולאני עשו "טירונות" בארגוני טרור, ולא בטוח שהם יתלהבו מהרעיון של הסכם שלום עם ה"ציונים". עכשיו הוא עומד בראש מדינה ולא בראש ארגון טרור. אם הוא רוצה שהשלטון שלו ישרוד ויתייצב הוא חייב לעשות סוויץ' בראש, וכנראה שזה מה שאנחנו עדים לו.
שלום אמיתי הוא דבר מבורך, ובוודאי שיציבות ושקט אמיתיים עדיפים על מלחמה אינסופית. אבל עדיין, כשחותמים הסכמים טרוריסטים – כדאי לקחת בחשבון שזה בערבון מוגבל.
