ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ ינון אזולאי לתקן את חוק קידום התחרות בענפי המזון והפארם, אליה צורפה הצעה דומה של ח"כ משה פסל. התיקון נועד לשנות את הרף לפיו קמעונאי פארם ייחשב לקמעונאי גדול, ולהעלות אותו מ-277 מיליון שקל כיום ל-450 מיליון שקל ו-12 חנויות פארם לפחות.
ח"כ אזולאי הסביר כי תיקון קודם שיזם פגע ברשת ליאור עדיקה ובאפשרות שלה להתחרות ברשתות הפארם הגדולות. בתחילה הוצע לקבוע את הרף על רשת שיש לה יותר מ-3 סניפים. בדיון היום התייחס לכך בעלי רשת הפארם ליאור עדיקה לכך שההגבלות יחולו על רשת שתפתח את הסניף הרביעי ואמר כי מי שמתעקש על כך שרשת עם 4 סניפים תתחרה ברשתות עם מאות סניפים שמוכרים במיליארדים – לא רוצה תחרות.

נציג רשות התחרות, איל שפירא, הסביר כי חוק המזון קבע רף לפיו מי שהמחזור שלו הוא מעל 280 מיליון שקל צריך לעמוד בחובות החוק, עם זאת שוק הפארם בנוי אחרת משוק המזון ולכן נדרש התיקון. הוא הסביר כי הרשות הסכימה לקבוע את הרף על מחזור של 450 מיליון שקל, כדי לאפשר לשחקנים חדשים שנכנסים לשוק להתחרות בשחקנים הגדולים לפני שחוק המזון יחול עליהם, ואמר כי צריך לראות שלגוף החדש יש פריסה והוא לא נשאר פעיל רק במקום אחד ולכן צריך שיהיו לו מספר סניפים.
עדיקה התייחס לכך ואמר כי היום יש לרשת 4 סניפים ויש עוד מספר ראשי ערים שכבר פנו אליו בבקשה שיפתח סניף אצלהם. "אין בעיה שתכניסו אותי לחוק כשזה יהיה רלוונטי, המחזור של הבא בתור בענף הוא 7 מיליארד שקל ובי פארם עם מיליארד שקל אבל מאחוריה קונצרן ענק עם מחזור של 15 מיליארד", אמר.
ח"כ משה פסל אמר כי אי אפשר להשוות רשתות של 150 סניפים לרשת עם 7 סניפים, ואמר כי צריך מדד של אחוזים מסוימים מהשוק. לדבריו, "התפקיד של רשות התחרות הוא לעודד תחרות ושייפתחו עוד סניפים ותהייה תחרות לסופר פארם ובי פארם, ואם אחרי 4 או 7 סניפים עדיקה יצטרך אישור מיוחד לפתוח סניף זה ימנע תחרות". שפירא השיב כי אם מדובר בשחקן תחרותי שיפתח סניף באזור שבו אין לו סניפים הוא כנראה לא צריך לבקש אישור.

נציגת רשות ההסתדרות לצרכנות, בת אור הופמן, אמרה שצריך לשקול בכובד ראש למה לוקחים מהצרכנים את האפשרות לשקיפות מחירים. נציגת לובי 99, עו"ד זוהר אלטמן רפאל, אמרה כי הבעיה היא הדברים שאמר עדיקה בדיון הקודם, לפיהם שקיפות המחירים מובילה ללחץ מצד הספקים וזה אסור בחוק. "יש פה בעיית אכיפה משמעותית שרשות התחרות צריכה לטפל בה", אמרה.
ח"כ פסל העיר כי אף אחד לא אוכף, ושפירא הגיב: "זה שמישהו אומר בכנסת שדברים כאלה קורים, זה עדיין לא אומר שאפשר לאכוף. הרשות הטילה בשנה האחרונה מעל 220 מיליון שקל עיצומים, ורובם על הפרות של חוק המזון. זה שמישהו אומר שיש הפרה זה לא אומר שיש הפרה. כל הפרה הרשות אוכפת". על כך אמר לו עדיקה: "אני מציע שתשב איתי במשרד קצת", וח"כ פסל הוסיף: "כל המדינה הזאת היא מונופול אחד גדול".
על רקע הדברים ביקש היו"ר ביטן לעשות הפסקה, על מנת למצוא איזון בקביעת הרף על מספר הסניפים שמעליהם ידרש קמעונאי הפארם לעמוד בחובות החוק. "לא השתכנעתי מה זה משנה אם הרף יהיה 7 סניפים, 10 או 12. לאחר ההפסקה הושגה הסכמה לקבוע רף מצטבר, לפיו החוק יחול על קמעונאי פארם עם מחזור שנתי של למעלה מ-450 מיליון שקל ויותר מ-12 סניפים, כאשר נציגי הרשות להגנת הצרכן ורשות התחרות לא התנגדו לכך. ההצעה אושרה פה אחד, בקולותיהם של היו"ר ביטן, ח"כ אזולאי וח"כ פסל. "זה טוב לתחרות", סיכם היו"ר ביטן.
