לפני כשבוע, משטר איראן ניתק את אזרחי המדינה כמעט לחלוטין מהאינטרנט. הוא השבית את שירותי הסלולר והרשת הביתית בטענה ל"איום סייבר". בניגוד לישראל, שבה ספקיות האינטרנט הן פרטיות, באיראן המדינה שולטת בתשתיות מה שמאפשר לה לנתק את הגישה לרשת בכמה דרכים. אתר "The Conversation" פירט על שלל הטכניקות הקיימות.
איך מדינה יכולה לכבות את האינטרנט?
- פשוט לנתק את הכבל- באיראן, המדינה שולטת פיזית בחיבור שלה לאינטרנט העולמי. המדינה מורה לספקיות לנתק את הכבלים או לכבות את הנתבים המרכזיים שמחברים אותה לרשתות בחו"ל. זה דומה לניתוק של מרכזיית טלפונים רק שפה מדובר בכבלי תקשורת תת-קרקעיים או תת-ימיים, או באותות לוויין.

- להחליף את "ספר הטלפונים" של האינטרנט – כדי להגיע לאתר כמו Googl.com המחשב פונה לשרת שמבקש לדעת "מה הכתובת של גוגל?" (זה נקרא DNS). המדינה יכולה לשנות את התשובות שהשרת מחזיר כמו לגרום לכתובת להוביל לדף ריק, או להודעת שגיאה.
- להיעלם מהמפה של הרשת- אם ננסה לדמיין את האינטרנט הוא עובד כמו רשת כבישים עם שלטים שמכוונים תעבורה ממקום למקום. המדינה יכולה להורות לספקיות להסיר את ה"שלטים" האלה (שנקראים BGP routes) וכך שאר העולם לא יכול לדעת איך להגיע לאיראן וגם איזה אתרים היא מפעילה.

זה לא קורה רק באיראן
האם אפשר להתחמק מזה?
במקרים של חסימה חלקית, רבים משתמשים ב־VPN – שירות שמסתיר את הזהות המקוונת ומאפשר להתחבר דרך מדינה אחרת. אבל כשהאינטרנט מנותק פיזית, אפילו VPN לא יעזור. למקרים כאלה יש פתרון אחר והוא אינטרנט לווייני. שירותים כמו "Starlink" שולחים אינטרנט מהחלל ויכולים לעקוף את החסימות. לפי דיווחים, אלפי אנטנות "Starlink" כבר פועלות באיראן בחשאי.

