היום (שלישי) נערכה הלווייתו של יונתן סמרנו הי"ד, שנרצח בטבח שבעה באוקטובר והושבה גופתו לישראל לאחר 627 ימים בשבי חמאס ברצועת עזה. סמרנו, בן 21 מתל אביב, נטמן בבית העלמין בנחלת יצחק בטקס מרגש ורב משתתפים.
הטקס נפתח בביצוע מוזיקלי מרגש של דוד ד'אור, ולאחריו הספידו את יונתן חבריו הקרובים: יובל, דנה ומאי. לאחר מכן, שר קובי אפללו שיר לזכרו. חברים נוספים, בועז ואורי, נשאו אף הם דברי הספד מרגשים. הזמר חנן בן ארי עלה לשיר, ואז נשאה המשפחה את דבריה: האב קובי סמרנו, האח יאיר והאם אילת. דוד ד'אור סיים את חלק ההספדים בביצוע נוסף.

אביו ספד לו: "יונתי היה אומר עכשיו עשיתי פה סולד אאוט, אבל הפעם הוא עשה סולד אאוט של עם ישראל. יונתי דחף אומנים ועכשיו אני מבקש ממנו לדחוף את עם ישראל להחזיר את החטופים ולנצח את האויבים שלנו.
"יונתן שלי זכינו 21 שנים וארבעה חודשים לגדול לידך, לאהוב אותך. אפילו כשכבר לא היית פה המשכת לשנות, להוביל ולהשפיע זה היה מי שאתה. שירה, מוזיקה, רגש, ואהבה ככה התחברת לאנשים ככה, ככה עזרת לאחרים לפרוח, במיוחד אומנים צעירים.

"תמיד ידעת לראות את מי שלא ראו – ואני מנסה להמשיך את מה שהתחלת. אני רוצה להביע תודה עמוקה לגיבורי ישראל שנלחמו להחזרת הבן שלי, למשפחות השכולות שאיבדו את היקר להן מכל.
"לממשלת ישראל, לראש הממשלה, לכוחות הביטחון ולחיילי צה״ל הגיבורים, לפצועי צה״ל שרק חושבים מתי יחזרו להילחם ולהביא את כל החטופים הביתה. אני רוצה להודות לכל עם ישראל שנשא אותנו אותנו על כפיים של תפילה תקווה ואמונה, תודה למשפחה לחברים היקרים שתמכו לאורך כל הדרך.

"למשפחה החדשה שלנו, משפחת החטופים, משפחה שלא בחרנו, אבל שותפות הגורל הנוראית שלנו חיברה אותנו לעד. אני איתכם עד שהחטוף האחרון בבית, החיים לשיקום והחללים לקבורה. לזכותם של המלאכים שלנו אנחנו חייבים להחזיר את כולם הביתה, להכריע את האויבים שלנו בביטחון ובתקווה לימים טובים יותר. עם ישראל חי לעד".
יאיר סמרנו, אחיו של יונתן ספד: "איך אני מתגעגע יונתי. אבל אני בטוח שטוב לך יותר למעלה. אני נפרד ממך עכשיו אבל מבטיח שאבוא לבקר בכל הזדמנות. הבירה של שישי תהיה קבורה יחסית ואחפור לך לא מעט. יונתי, אתה לנצח אחי ואני שמח שזה אתה ולא אף אחד אחר. אתה הכי טוב מכולם. וחבל שאני אומר את זה בדיעבד.

"מקווה שטוב לך שם למעלה. אני רוצה בבקשה להגיד עוד כמה משפטים על 50 חטופים שעדיין נמצאים בשבי החמאס. תפקיד כולכם הוא הוא לצאת כל שבת לכיכר החטופים ולעשות כל מה שאפשר כדי להשיב אותם בלי הבדל דת, גזע ומין. כולם צריכים להיות בבית!
"אנחנו עם של גיבורי על, אבל גיבור על פוחד פחד מוות לצאת למבצע חילוץ חטופים חיים. גם לסופרמן היה סיכוי של 50 אחוז להיכשל. חלאס עם הבולשיט! תחזירו את כולם. המצב הזה לא יכול להימשך יותר! אין פה ימין ושמאל, יש פה ישר כמו שאלי שרעבי אמר.

"המציאות הזו חייבת להסתיים עבור כל 50 המשפחות. כל החטופים חייבים לחזור היום, עבור המשפחות שלהם. החיים לשיקום והחללים לקבורה. אני בהפסקת פרסומות, תכף חוזר להיאבק עד החטוף האחרון".
אילת סמרנו, אימו של יונתן אמרה: "יונתן, יונתי שלי, ילד של 24/7 מחובר לחבל הטבור מרגע לידתך ועד עכשיו. כמה שיחות טלפון ביממה עשית לי. כשהתחיל האירוע הנורא בשביעי לאוקטובר לא הייתה שיחה. שנה ושמונה חודשים מאז שנחטפת, אני מדמיינת שתחייג. בבום אחד הבנתי שחייגת בדרך המקורית שלך".
היא הוסיפה: "שלחת לי פתקים של מוטיבציה וצידה לדרך, שלחת לי משימות של אחדות, של קירוב לבבות, התקרבות למקורות- ומשימה אחת ענקית של ללמד מה היא אמונה. נחטפת על ידי אונר"א ארגון טרור במסווה הומניטרי ודאגת לכל עם ישראל במשימה שהצפת לי – להעלים אותם מפה.

"כל השנה ושמונה חודשים עמדתי איתנה באמונה שאתה חי, לא הסכמתי אחרת. בחודש האחרון העברת אותי מסע מיוחד, הסימנים שאתה חוזר הלכו והתעצמו. ביום הולדתך העברי ידעתי שזהו, שנגמר המסע.
"ידעתי שחזרת עוד לפני שהודעת. חיכיתי לטלפון מהקצינים ואז הפעם חייגת אתה. שלחת אלינו רסיס של טיל לכניסה הביתה, דחפת את כולם הצידה והתעקשת להודיע לפניהם. והנה אני עומדת מולך ומבינה מה שלא הבנתי כל התקופה, צדקתי אתה חי. החזירו את הגוף שלך, אבל הנשמה שלך לא דוממה – היא תמיד הייתה והיא תישאר איתי לנצח.

"היום מתחיל מסע אחר, אני לא אצליח להריח אותך, לחבק אותך או לנשק אותך. אבל אני אמשיך לדבר איתך ויחד אנחנו נממש את כל החלומות שלך. החלומות והשאיפות שלך כל כך מגוונות ונוגעות בהכל. הם יגיעו לכולם בדיוק כמו שאתה נגעת בכולם, אומרים לי שאתה שם צמוד לאלוהים, אין לי ספק שתצליח לכבוש אפילו את הגדול מכולם.
"יונתי יש לך משפחה ענקית חדשה מאז השבעה באוקטובר. יש לך אחים ואחות אחת שם עדיין שהיו לידך. 50 במספר. אין לי ספק שתעשה הכל לשמור עליהם, אתה תדאג בדרכך המיוחדת שיחזרו במהרה. תשמור לנו על העולם ילד של אמא, תשמור עלינו. יונתן אתה החיים והחיים מעתה ועד עולם הם יונתן".

עם תום הטקס, יצא מסע ההלוויה ברגל לעבר חלקת הקבר בנחלת יצחק, שם התקיים טקס הקבורה, בניהולו של הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו. המשפחה ישבה כבר שבעה כשנודע על הרצחו אך הם יקיימו מפגש עם קרובים וחברים.
במוצאי שבת האחרונה, לאחר 625 ימים בשבי, הוחזרו לישראל גופותיהם של שלושה חללים: סמ"ר שי לוינסון הי"ד, עפרה קידר הי"ד ויונתן סמרנו הי"ד. השלושה נרצחו בטבח שבעה באוקטובר וגופותיהם הוחזקו על ידי חמאס בדרום הרצועה.

יונתן נמלט בבוקר אותו יום קטלני מהמסיבה ליד רעים יחד עם שניים מחבריו – בניהו ביטון ומאור גרציאני הי"ד – אל עבר קיבוץ בארי. שני חבריו נרצחו בדרך, והוא עצמו נורה ונחטף לעזה. בתחילה הוגדר כחטוף, אך ב־3 בדצמבר 2023 קיבלה משפחתו את הבשורה המרה כי נרצח, וגופתו הוחזקה ברצועה מאז.
