לאחר עשרה ימים של מלחמה בין ישראל לאיראן – הרגע שכולם חיכו לו התרחש הלילה: ארצות הברית הצטרפה רשמית למערכה, ותקפה את אחד האתרים הרגישים ביותר של תוכנית הגרעין האיראנית – מתקן פורדו.

במקביל לתקיפת פורדו, תקפו האמריקאים גם מתקנים גרעיניים נוספים בנתנז ובאספהאן – שני אתרים מרכזיים בליבת הפרויקט הגרעיני של איראן. בטהרן מיהרו לנסות לשדר "עסקים כרגיל", אך לא הצליחו להסתיר את גודל הפגיעה.
פורדו תחת אש – והכחשות מהירות בטהרן
תוך שעות מהתקיפה, כתבים של ערוצי טלוויזיה המזוהים עם המשטר האיראני נשלחו לזירה סמוך לפורדו כדי לדווח ממקום האירוע, בניסיון להפחית מהיקף הפגיעה.

באולפנים בטהרן שידרו: "לא הייתה שום דליפה רדיואקטיבית או קרינה גרעינית מחוץ לאתרינו". אבל המשטר יודע היטב – מדובר באירוע היסטורי. זו הפעם הראשונה שארה"ב מצטרפת באופן פעיל לתקיפות ישראל מול תוכנית הגרעין של איראן.
שר החוץ האיראני מזהיר: "השלכות מרחיקות לכת"
המנהיג העליון ח׳מינאי בחר בשלב זה לשתוק, אך שר החוץ עבאס עראקצ׳י מיהר לפרסם הודעה בטוויטר: "האירועים שהתרחשו הבוקר הם שערורייתיים ויהיו להם השלכות מרחיקות לכת. איראן שומרת לעצמה את הזכות המלאה להשתמש בכל האמצעים כדי להגן על ריבונותה".

גם עורך העיתון השמרני "כיהאן", המקורב לח׳מינאי, החריף את הטון וכתב: "כעת תורנו – מבלי לבזבז זמן – להפציץ את הצי האמריקני בבחריין ולסגור את מיצר הורמוז". משמרות המהפכה, מצדם, הזהירו כי "המיקום שממנו המריאו המטוסים זוהה ונמצא במעקב. על ארצות הברית להיערך לתגובה שתחרוג מכל חישוביה".
טהראן מגיבה בירי טילים – בהם גם טיל בליסטי חדש
שלוש שעות לאחר התקיפה – איראן שיגרה מטח טילים לעבר מרכז וצפון ישראל. דובר משמרות המהפכה אישר כי שוגר לראשונה טיל בליסטי חדש בשם "ח'ייברשכאן".

הטיל הוא מהדור השלישי של טילי חיל האוויר והחלל של איראן, ובטלוויזיה האיראנית מסרו כי "נעשה שימוש בטקטיקות חדשות ומפתיעות, שנועדו להגביר את הדיוק, ההרס והאפקטיביות".
הכחשות, תעמולה – ואיומים חדשים
למרות תצלומי לוויין שמצביעים על פגיעה קשה בפורדו, משטר האייתוללות ממשיך במאמצי ההכחשה. בכירי המשטר טוענים לאחדות פנימית חסרת תקדים ומציגים את האירועים כברכה "שמגבשת את העם".

במקביל, הם ממשיכים לאיים על בסיסים אמריקאיים ברחבי המזרח התיכון, מצהירים על כוונה להרחיב את ירי הטילים לעבר ישראל – ומנופפים באפשרות הדרמטית של סגירת מיצר הורמוז, מהלך שיכול לגרום לזעזוע בשוק הנפט והכלכלה העולמית.
איראן נדחקת לפינה – ומסוכנת מתמיד
איראן חטפה הלילה מכה כואבת, אולי הקשה ביותר מאז החלה המתיחות עם המערב. היא מושפלת, מטולטלת ונחושה להגיב. וכשאיראן נדחקת לקיר, במצב של לחץ, כעס וחולשה – היא עלולה להפוך למסוכנת יותר מאי פעם.
