accessibility-icon
share-icon
צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90
צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

מבצע "עם כלביא": צניחה של כ-27% בשימוש בכרטיסי אשראי

אדם מיכלשווילי

אדם מיכלשווילי

כו סיון ה'תשפה (22.06.25)

1

0

like

0

dislike

נתוני חברת שב"א מהשבוע הראשון ללחימה מול איראן חושפים ירידה דרמטית בהוצאות במשק, לצד עלייה חדה ברכישות מזון • מנגד – ענף המסעדות וחנויות האופנה נפגעו בצורה משמעותית


חברת שב"א, המנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי חיוב, פרסמה הבוקר (ראשון) נתונים המעידים על שינוי חד בהרגלי הצריכה של הציבור בשבוע הראשון למבצע "עם כלביא" – בין יום שישי ה-13 ביוני ליום חמישי ה-19 ביוני 2025.

על פי הנתונים, נרשמה ירידה של 26.9% בהוצאות הציבור בכרטיסי אשראי, שהסתכמו ב-7.392 מיליארד ש"ח, לעומת 10.112 מיליארד ש"ח בשבוע שקדם למבצע (6–12 ביוני). הירידה נרשמה על רקע המצב הביטחוני המתוח וההגבלות שהטיל פיקוד העורף על פעילות המשק במהלך ימי הלחימה מול איראן.

לאחר התקיפה ההיסטורית של ארה"ב באיראן: הבורסה בת"א מזנקת

לאחר התקיפה ההיסטורית של ארה"ב באיראן: הבורסה בת"א מזנקת

2
22.06.25|תאיר אלטשולר

עם זאת, בשבא מציינים כי למרות הירידה המשמעותית ביחס לשבוע שקדם למבצע, סך ההוצאות עדיין גבוה ב-13.9% לעומת השבוע הראשון של מבצע "חרבות ברזל" באוקטובר 2023, שבו עמדו ההוצאות על 6.489 מיליארד ש"ח.

בתוך כך, נרשמו פערים ניכרים בין ענפי המשק השונים:

  • רשתות המזון רשמו עלייה חדה של 21.1% בהוצאות, שהגיעו ל-1.628 מיליארד ש"ח לעומת 1.344 מיליארד ש"ח בשבוע הקודם.
  • ענף המסעדות, בתי הקפה והמזון המהיר חווה ירידה חדה של 37.7%, עם סך הוצאות של 489.9 מיליון ש"ח בלבד לעומת כמעט 800 מיליון ש"ח קודם לכן.
  • תחום ההלבשה וההנעלה ספג את הפגיעה הגדולה ביותר, עם ירידה של 69.2% – מ-594 מיליון ש"ח ל-182.9 מיליון ש"ח בלבד.

    maximize-image
    ענף המסעדות, בתי הקפה והמזון המהיר חווה ירידה חדה בהכנסות | צילום: שאטרסטוק

הנתונים מדגישים את השפעתו המיידית של המבצע הצבאי על התנהגות הצרכנים בישראל, אשר נוטים לצמצם הוצאות לא חיוניות ולהתמקד ברכישות חיוניות כגון מזון – תופעה החוזרת על עצמה בעיתות חירום.

עקבו אחרינו גם ב-Google News