accessibility-icon
share-icon
נוצר ב-AI
נוצר ב-AI
נעמי רחליס
נעמי רחליס
1

כד סיון ה'תשפה (20.06.25)


בצל האזעקות: הדרך להתמודד עם פחדים - והתיקון לחטא המרגלים

במלחמה מול המעצמה האיראנית, אנו עלולים לחוש קטנים, בדומה לחטא המרגלים בפרשת "שלח לך" שראו את עצמם "כחגבים" מול ענקי הארץ, והדביקו פחד וייאוש בעם • מול תגובתם המשתקת ניצבים יהושע וכלב, המדגישים באמונה את טוב הארץ • איך נוכל לקחת זאת לחיים האישיים ולהתמודד מול פחדים? | פרשנות אקטואלית


המלחמה המתמשכת עם איראן, על כל זרועותיה – מאיומי כטב"מים של החות'ים או טרור ביהודה ושומרון, עזה או לבנון – מעמידה אותנו כחברה ישראלית מול אתגר כבד משקל ברמה האישית והלאומית. האבדות הכבדות, החטופים שעדיין לא שבו הביתה והפחד מהלא נודע מטילים צל על כולנו.

אך דווקא ברגעים אלו, פרשת השבוע "שלח לך" מציעה לנו דרך להתמודד. לא רק עם אויבים חיצוניים, אלא גם עם הפחדים הפנימיים שמאיימים לשתק אותנו. גם אם סיפורי התנ"ך אינם חלק יומיומי בחייכם, הלקח של הפרשה הזו מדבר אל כולנו, במיוחד בעת הזו והדרך להתמודד רלוונטית מתמיד.

maximize-image
images-count4+
כוחותינו בעזה | צילום: דובר צה"ל

תמצית הפרשה

הפרשה מספרת על 12 המרגלים שנשלחו על ידי משה לתור את הארץ המובטחת. עשרה מהם חזרו עם דו"ח מפחיד: "ראינו שם ענקים, בני ענק… והיינו בעינינו כחגבים". הם תיארו את יושבי הארץ כמפלצות בלתי מנוצחות, והמילים שלהם הדביקו את העם כולו בפחד משתק.

העם בכה, התלונן ואף הציע לחזור למצרים – למקום השעבוד המוכר, רק כדי להימנע מהלא נודע. רק שניים, יהושע בן נון וכלב בן יפונה, התעקשו: "טובה הארץ מאוד מאוד… אם חפץ בנו ה', והביא אותנו אל הארץ הזו ונתנה לנו". הם ראו אותה מציאות, אך בחרו לפרש אותה מתוך מבט גבוה יותר ובעיקר מאמין בטוב.

maximize-image
images-count4+
קריעת ים סוף | נוצר ב-GROK

מהפרשה לחיינו

הסיפור משקף את המאבק האנושי הנצחי בין תחושת חוסר אונים ופחד לחוסן שנובע מתוך אמונה. כשאנו מתמודדים עם איומים כמו מלחמה, קל להרגיש כמו אותם מרגלים – קטנים כחגבים מול ענקים. הפחד הוא טבעי, אך התגובה שלנו אליו היא הבחירה שמגדירה אותנו.

המרגלים לא שיקרו – הם באמת ראו אויבים חזקים כמו אלו שהיום אנו מתמודדים איתם. אך הבעיה לא הייתה בתיאור שלהם, אלא בפרשנות: הם ראו את עצמם כחלשים. תחושת ה"חגבים" הזו היא משהו שכולנו מכירים.

maximize-image
images-count4+
שיגור הטילים הבליסטיים מאיראן לעבר ישראל |ארכיון, צילום: רשתות ערביות

כשאנו בזמן מלחמה קל להיסחף למחשבות ש"זה גדול עלינו". הפחד מובן, אבל גם מסוכן. כפי שהמרגלים הדביקו את העם בפאניקה, כך גם השיח הציבורי שלנו עלול להפוך למעגל של ייאוש אם ניתן לפחד להוביל.

התורה מראה לנו כיצד הפחד הוביל את העם לומר דברים לא הגיוניים: "למה לא מתנו במצרים?". זה מזכיר מצבים שבהם, מתוך חרדה, אנו מעדיפים את המוכר, גם אם הוא רע, על פני הלא נודע.

maximize-image
images-count4+
הפגיעה בתל אביב | צילום חיים גולדברג, פלאש 90

בישראל של היום, זה יכול להתבטא בתחושה ש"אין דבר כזה ניצחון מוחלט", או ברצון להימנע ממבצעים כי הם נראים מפחידים מדי. אך כמו אישה מוכה שחוזרת לבעלה המתעלל כי היא מפחדת מגירושים, גם אנחנו עלולים לבחור ב"מצרים", במצב מוכר אך הרסני, רק כדי לא להתמודד עם אתגרים חדשים.

התיקון: לבחור באמונה ובחוסן

יהושע וכלב לא היו חסינים לפחד. גם הם ראו את הענקים. אך במקום להתמקד בחולשה שלהם, הם בחרו להתמקד באפשרויות. הם אמרו לעם: "אל תמרדו בה'… כי לחמנו הם". במילים פשוטות, הם הזכירו לעם שהם לא לבד. האמונה שלהם שיש מישהו שמנהל את העניינים נתנה להם את האומץ לראות את המציאות אחרת. הם לא הכחישו את האיום, אלא בחרו לראות בו הזדמנות.

maximize-image
images-count4+
אמונה בה' | אילוסטרציה ב-AI

הלקח הזה רלוונטי לנו כיום. קל להרגיש חסרי אונים, אך כמו יהושע וכלב, עלינו לבחור בחוסן. זה לא אומר להתעלם מהפחד הטבעי, כי הוא קיים כדי להזכיר לנו את המוגבלות שלנו וכמה אנחנו קטנים לעומת בורא עולם. במקום לתת לו לשתק אותנו, אנו יכולים להשתמש בו כתמרור שמזכיר לנו שאיננו לבד – יש ה' ששומר עלינו והוא זה שיפיל את כל אויבינו.

"וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה. וְזָכַרְתָּ אֶת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל לְמַעַן הָקִים אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ כַּיּוֹם הַזֶּה".

נעמי רחליס

נעמי רחליס

עורכת מדור דעות ומביאה לכם את הסיפורים המעניינים שעוברים מתחת לרדאר. בוגרת לימודי תקשורת, ייעוץ, אימפרוביזציה ובית מדרש גבוה ללימודי יהדות. סטודנטית ללימודי מזרח תיכון ומדע המדינה. לשליחת אייטמים - [email protected]

עקבו אחרינו גם ב-Google News