בעקבות תופעות חמורות של ביזה בבתים שפונו בעקבות הלחימה מול איראן, הגיש היום (חמישי) חבר הכנסת צבי סוכות הצעת חוק חדשה שמבקשת להחמיר את הענישה על גניבות המבוצעות במהלך מצב חירום לאומי, כגון מלחמה או אסון טבע.
לפי ההצעה, גניבה שתבוצע תוך כדי ניצול מצב מיוחד בעורף או אירוע חירום אזרחי, תגרור עונש כפול מזה הקבוע כיום בחוק. ההחמרה בענישה, נועדה לייצר הרתעה ולחזק את ההגנה על רכושם של אזרחים שנאלצו להתפנות מבתיהם.

הצעת החוק באה בתגובה למקרי ביזה שנרשמו בבתים ריקים ביישובים שפונו בעקבות מתקפות טילים במערכה הנוכחית מול איראן. תופעות דומות נרשמו גם באירועים קודמים, בהם פינוי יישובים עקב שריפות ענק.
לפי נתוני המשטרה, מאז תחילת הלחימה נרשמה עלייה של עשרות אחוזים במעשי ביזה – בעיקר בבתים שנפגעו מהירי או פונו. עד כה דווח על כ-20 מקרים, אך גורמים בשטח מעריכים כי המספר האמיתי גבוה יותר, בשל הקושי להגיע לאזורים מוכי הרס וכן עקב העובדה שתושבים רבים טרם שבו לבתיהם.

עשרה חשודים נעצרו בחשד למעשי ביזה – שניים מהם שוחררו בתנאים מגבילים. במשטרה הדגישו כי מדובר בתופעה חמורה של ניצול מצב רגיש, וכי בכוונתם לדרוש עונשי מאסר ממושכים למעורבים.
