accessibility-icon
share-icon
צילום: רשתות ערביות
צילום: רשתות ערביות

דיווחים באיראן: הכור הגרעיני באראק הותקף על ידי כוחותינו

יצחק אבוחצירא

יצחק אבוחצירא

כג סיון ה'תשפה (19.06.25)

10

30

like

3

dislike

לאחר הודעת הפינוי החריגה מוקדם יותר הלילה לתושבי ועובדי העיר אראק, ששמה בקושי הוזכר עד כה במלחמה, דווח באיראן על תחילת המתקפה • אלו דיווחים בודדים מאוד, לפיהם היעד, כצפוי, היה הכור הגרעיני שנמצא באזור • פרשננו המדיני תמיר מורג עם כל הפרטים על הכור, שלא זכה עד כה ליותר מדי אזכורים בתקשורת


לאחר הודעת הפינוי של דובר צה"ל בפרסית הלילה (חמישי), דיווחים באיראן על תקיפת הכור הגרעיני IR-40 שנמצא סמוך לעיר אראק שבמערב המדינה. ערוץ הטלוויזיה הפרו-ישראלי "איראן אינטרנשיונל" דיווח כי "על פי דיווחים ותמונות שפורסמו ברשתות החברתיות, מתקן המים הכבדים באראק הותקף". עם זאת, בערוץ הדגישו כי אינם יכולים "לאשר באופן עצמאי דיווחים אלה".

העיר אראק, שנמצאת במערב המדינה וזכתה לכינוי "הבירה התעשייתית של איראן", מאחסנת בתוכה מתקן גרעיני חשוב, שנחשב אומנם שולי ביחס למתקנים בנתנז, בפורדו ובאספהאן, אך עדיין משמעותי. הכור, כך לפי דיווחים, נועד למחקר המבוסס על מי כבדה, וביכולתו להפיק חומרים שיכולים לסייע לייצור נשק גרעיני. מנגד, איראן טוענת כי הכור משמש אך ורק "לצורכי מחקר רפואיים".

maximize-image
images-count2+
אזור הכור באראק, לפי דיווחים באיראן | צילום: רשתות ערביות

בהודעת דובר צה"ל בפרסית, שפורסמה מוקדם יותר הלילה, נכתב: "אזהרה דחופה על כיוון צבא ההגנה לתושבים, לעובדים ולנוכחים באזור אראק-חונדאב האיראני באזורים המסומנים במפה עם הצורך להתפנות מיד לפני התקוממות צבא ההגנה כדי לפגוע בתשתיות הצבאיות השייכות למשטר האיראני".

עוד נכתב בהודעה: "אזהרה דחופה לעובדים ולכל האנשים באזור האדום של המפה בתוך הערים אראק וחנדאב: צבא ישראל פועל באזור זה, כפי שעשה ברחבי איראן בימים האחרונים, כדי לתקוף את התשתית הצבאית של המשטר האיראני. אזרחים יקרים, למען בטיחותכם ובריאותכם, אנו מבקשים שתעזבו את האזור המיועד על המפה בתוך הערים אראק וח'נדאב בהקדם האפשרי. נוכחותך באזור זה מסכנת את חייך".

הכור הגרעיני באראק
maximize-image
images-count2+
צילום: דובר צה"ל

כתבנו המדיני תמיר מורג עם הפרטים המלאים על הכור הגרעיני: חומר בקיע שדרוש ליצירת פצצה גרעינית ניתן להשיג בשתי צורות: העשרת אורניום, שאינה מצריכה כור גרעיני אלא אלפי צנטריפוגות להפרדת האורניום "הטוב" מהאורניום חסר הערך; או ייצור פלוטוניום.

בגדול, תוכנית הגרעין האיראנית מבוססת על האפשרות הראשונה – העשרת אורניום, שהתבצעה בעיקר במתקנים בנתנז ובפורדו. אבל, איראן החלה להקים בזמנו גם מעין "מסלול גיבוי" מקביל, באמצעות הכור הגרעיני באראק.

לכור הזה יש פוטנציאל לייצר פלוטוניום, שהוא חומר בקיע יעיל אפילו יותר מאורניום מועשר (מספיקים כ-8 ק"ג בלבד ליצירת פצצה לעומת כ-25-18 ק"ג של אורניום מועשר ברמה של 90%).

עם זאת, הכור עצמו יודע להפיק את הפלוטוניום רק בצורה כזו שבה הוא "מעורבב" עם אורניום רגיל (לא מועשר) בתוך מוטות הדלק הגרעיניים. כדי לבצע את ההפרדה של הפלוטוניום יש צורך בתהליך כימי מורכב שנקרא ריפרוססינג, אשר מצריך מפעל מיוחד שככל הידוע לאיראן עדיין אין.

maximize-image
images-count2+
הכור הגרעיני באראק

במסגרת הסכם הגרעין (JCPOA) איראן הסכימה לאטום בבטון את ליבת הכור באראק שמפיק את הפלוטוניום הלא מעובד, ולאפשר פיקוח של סבא"א על המתקן. אולם עם פרישתה מה-JCPOA, לאחר שטראמפ עזב את ההסכם בכהונה הראשונה שלו, איראן הפסיקה את הפיקוח של סבא"א על הכור באראק.

הכור הזה, שעל פי פרסומים זרים דומה למדי לכור בדימונה, כנראה יהפוך בשעות הקרובות לגל הריסות.

עקבו אחרינו גם ב-Google News