accessibility-icon
share-icon
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

התקיפות העוצמתיות של צה"ל בטהרן - וההמתנה להחלטת טראמפ

ציפורה סימן טוב

ציפורה סימן טוב

כב סיון ה'תשפה (18.06.25)

34

43

like

8

dislike

בעקבות מתקפה אווירית עוצמתית של צה"ל על אתרי גרעין ונשק בטהרן, המשטר האיראני סופג מכה קשה ומאבד את בכירי צמרתו • חמינאי מסתגר, טראמפ מהסס, והעולם כולו דרוך • האם זה הסוף של משטר האייתוללות – או תחילתה של מערכה אזורית כוללת?


העימות ההיסטורי בין ישראל לאיראן מגיע לשיאו: צה"ל תקף הלילה שורת מטרות בטהרן, בהן אתר לייצור צנטריפוגות ואמצעי לחימה, במסגרת מבצע "עם כלביא". במקביל, ארה"ב שוקלת להצטרף ללחימה, המשטר האיראני סופג מכות כואבות בצמרת, והעולם עוקב בדריכות אחר ההתפתחויות שעתידות לשנות את פני המזרח התיכון.

שר הביטחון ישראל כ"ץ התייחס הבוקר (רביעי) לתקיפות הליליות באיראן וכתב בחשבון ה-X שלו: "סופת טורנדו עוברת על טהרן. סמלי שלטון מופצצים וקורסים – מרשות השידור ובקרוב יעדים נוספים, והמוני תושבים בורחים. כך קורסות דיקטטורות".

maximize-image
images-count4+
תקיפות אוויריות בטהרן |צילום: רשתות ערביות

גל התקיפות המשמעותי שביצעו כוחותינו היה באזור הבירה האיראנית, יותר מ-50 מטוסי קרב תקפו אתר לייצור צנטריפוגות בטהרן – מתקן שמהווה חלק מהמאמץ האיראני להרחבת תכנית העשרת האורניום לצרכים גרעיניים. עוד הותקפו אתרי ייצור אמצעי לחימה, כולל מפעלים לרכיבים לטילי קרקע-קרקע ולטילי קרקע-אוויר.

maximize-image
images-count4+
תקיפות באיראן הבוקר | צילום: רשתות ערביות

על פי דיווחים שונים, ביניהם ערוץ אל-מיאדין הלבנוני, מאז תחילת המתקפה הישראלית נהרגו יותר מ-270 בני אדם באיראן. מוקדם יותר הלילה הופצה אזהרה רשמית בפרסית לדיירי רובע 18 בטהרן – שהפכה במהרה לגל תקיפות רחב היקף.

מנהיג איראן עלי ח'מינאי |
maximize-image
images-count4+
עלי חמינאי | צילום: רשתות ערביות

במקביל, גורמים באיראן דיווחו כי צה"ל תקף גם את אוניברסיטת האמאם חוסין המזוהה עם משמרות המהפכה, וכן את המפעל לייצור טילים חוג'יר שבאזור טהרן – שהותקף גם באוקטובר האחרון. בתגובה, משמרות המהפכה הודיעו כי שיגרו טילים בליסטיים מסוג פתח לעבר ישראל.

בתוך כך, דיווחים ברשת CNN מעלים כי טראמפ ביטל את האפשרות לפגישה אמריקנית-איראנית, והסימנים מראים כי הצטרפות אמריקאית למערכה הפכה לשאלה של תזמון בלבד. בחדר המצב בבית הלבן התקיימה פגישה בין שליחו המיוחד של הנשיא סטיב וויטקוף לראש המטות המשולבים, ובהמשך גם עם סגנו ג'יי.די. ואנס ומזכיר המדינה מרקו רוביו.

maximize-image
images-count4+
צילום: שאטרסטוק, רשתות ערביות

בינתיים, נראה כי טראמפ מנהל מדיניות כפולה: מחד פרסם סדרת ציוצים חריפים נגד המשטר האיראני, בהם כתב "כניעה ללא תנאים" ו"אנחנו יודעים בדיוק היכן מסתתר המנהיג העליון – מטרה קלה". מאידך, בבית הלבן אין כל הודעה רשמית על הצטרפות למערכה.

במקביל, הסדקים בצמרת האיראנית הולכים ומתרחבים. גורמים בכירים ברויטרס דיווחו כי חמינאי איבד את רוב יועציו הביטחוניים המרכזיים – כולל מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, ראש התכנית הבליסטית אמיר עלי חג'יזאדה וראש מודיעין משמרות המהפכה מוחמד חזמי – שחוסלו בתקיפות ישראליות. הגורמים מסרו כי המנהיג העליון, שמסתגר בבונקר עם משפחתו, העביר חלק מסמכויותיו למועצה העליונה של משמרות המהפכה.

maximize-image
images-count4+
צילום: לירי אגמי, פלאש 90

גורם המקורב להנהגה בטהרן צוטט: "חמינאי עקשן אך גם זהיר מאוד – הוא מחפש הישרדות למשטר, גם במחיר ויתורים". כלי התקשורת באיראן מדווחים כי משמרות המהפכה הם כעת הגוף המרכזי המנהל את הלחימה.

על רקע כל זאת, שגרירות ארצות הברית בירושלים הודיעה כי תיסגר עד יום שישי הקרוב, ולא תספק שירותים קונסולריים, בעקבות ההנחיות הביטחוניות. ההחלטה התקבלה לאחר פגיעת טילים סמוך לנציגות האמריקנית בתל אביב בתחילת השבוע.

העולם כולו עוקב בדריכות: האם ארצות הברית תצטרף באופן מלא למערכה? האם המשטר האיראני ישרוד את סדרת החיסולים חסרת התקדים? והאם ישראל תחולל שינוי היסטורי באזור? בינתיים, ההפצצות בטהרן נמשכות – ובחזית המזרח התיכון, מתהווה מציאות חדשה.

עקבו אחרינו גם ב-Google News