accessibility-icon
share-icon
צפו בכתבה בחדשות 14

המלחמה עם איראן: חשש מגל בריחה מטהרן ומהתקוממות פנימית

ציפורה סימן טוב

ציפורה סימן טוב

כ סיון ה'תשפה (16.06.25)

1

5

like

2

dislike

היום הרביעי למלחמה עם איראן: משפחות בורחות מהבירה, מתקני נפט עולים באש, ותמונות הלוויין חושפות את עוצמת התקיפות – בזמן שהמשטר חושש פחות מהטילים ויותר מהרחוב האיראני


הרחובות בטהראן נראים כמו סצנה מסרט מלחמה – אבל זו המציאות של מיליוני איראנים הבוקר, ביום הרביעי למלחמה. הלילה נפלו שוב טילים בבירה, אזעקות נשמעו באספהאן, כרמנשאה ובעוד ערים גדולות, והאפלה כיסתה חלקים נרחבים במדינה. לא מדובר בסרטוני AI – אלא במתקפה אמיתית של מדינת אויב, בלב איראן.

התמונות האלה – של משפחות שבורחות מהבירה – הן תמונות שאיש בהנהגה האיראנית לא ציפה לראות. עיר הבירה של אחת המדינות החזקות במזרח התיכון עומדת להתרוקן. הסיבה: פגיעות ישירות במתקנים אזרחיים, כולל בתי זיקוק ומתקני נפט – בלב טהראן – שמונעים מהתושבים את שגרת החיים.

maximize-image
images-count2+
צילום: רשתות ערביות

בכרמנשאה, במערב המדינה, הסיפור עלול להיות דומה. הלילה תקף חיל האוויר את בית הזיקוק המרכזי בעיר, ופגע בתשתיות חיוניות. גם שם, החשש הוא מגל עזיבה של תושבים – בעקבות הפגיעה באספקת הדלק ובתפקוד האזרחי של העיר.

נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן, התייחס למצב החריג ואמר כי “יש צורך באחדות, בלכידות ובסולידריות. כל אזרחי המדינה חייבים לשלב ידיים ולעמוד בעוצמה מול התוקפנות הפושעת הזו”. ההנהגה בטהראן מבינה היטב את חומרת המצב ברחוב: לא רק תקיפות חיצוניות מאיימות על המשטר – אלא זעם מבפנים.

maximize-image
images-count2+
צילום: שאטרסטוק

דובר משרד החוץ האיראני טען כי ישראל לא הייתה פועלת כך ללא תמיכת ארצות הברית, וכי התקיפות שללו כל משמעות מהשיחות הדיפלומטיות. ואכן, בעוד המשא ומתן על הגרעין תקוע – הפרלמנט בטהראן כבר מקדם חוק שיביא לנטישת האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.

תמונות לוויין שפורסמו הבוקר מראות את עוצמת התקיפות: בסיס הטילים בכרמנשאה נפגע, גם בסיס חיל האוויר בתבריז ספג נזק כבד, ובאזורים נוספים נראים אתרי הרס נרחבים. לפי הדיווחים, ישראל תקפה גם את מתקן הגרעין התת-קרקעי בפורדו – בתקיפה שכוונה למבנים העיליים, אך גרמה לרעידת אדמה בעוצמה של 2.5 בסולם ריכטר.

maximize-image
images-count2+
תקיפה במשהד | צילום: רשתות ערביות

בתוך כך, סוכנות פארס טוענת כי ישראל משתמשת בטכנולוגיות מתקדמות למעקב אחר טלפונים ניידים – כדי להתנקש בבכירים בשטח איראן. דיווחים מקומיים מציינים כי כמה אזרחים נעצרו בחשד לריגול עבור ישראל.

הקריאות “מוות לח’אמנאי” נשמעות שוב ברחובות. בשלב הזה זו עדיין מחאה – אבל ככל שהמלחמה נמשכת, גם זו עלולה להפוך לאיום אמיתי על שלטון האייתולות.

עקבו אחרינו גם ב-Google News