תושבים בבני ברק מתריעים על מחדל חמור: בשכונות רבות בעיר אין מקלטים ציבוריים זמינים, והמקלטים היחידים שנמצאים בקרבתם – הם אלה שבגני הילדים ובתי הספר. אך למרות שמדובר במקלטים ציבוריים שנבנו במקור לטובת כלל הציבור – העירייה מסרבת לאפשר לתושבים להשתמש בהם בזמן חירום.
"אנחנו גרים ברחוב שבו אין אפילו מקלט אחד. המקלט הכי קרוב אלינו נמצא בתוך גן ילדים, ממש כמה צעדים מהבית – אבל העירייה נעלה את השערים ואסרה עלינו להיכנס, גם בזמן אזעקה", מספרים התושבים. לדבריהם, העירייה מפנה אותם רגלית למרחק של מאות מטרים – עד לתחנת הרכבת – על מנת לתפוס מחסה. "זה לא הגיוני שבשעה חמש בבוקר, עם ילדים קטנים, אנחנו צריכים לרוץ למקום כל כך רחוק – כשיש מקלט ציבורי ממש מתחת לאף שלנו".

עוד טוענים התושבים כי העירייה עצמה בנתה את מוסדות החינוך על תשתיות המקלטים הציבוריים, אך כיום מתייחסת אליהם כאילו מדובר ברכוש פרטי. "המקלטים האלו לא שייכים לגן – הם נבנו עבור הציבור", אומרים התושבים בכאב.

פנייתם לעירייה נענתה בשלילה, ולדבריהם לא ניתן כל פתרון חלופי ראוי. כעת הם דורשים מענה מיידי ופתיחת המקלטים הקיימים לכלל הציבור – כפי שנדרש על פי פיקוד העורף והחוק.

כזכור, שמונה בני אדם נרצחו הלילה מנפילת טילים בארבע זירות שונות ברחבי המרכז. רובם לא שהו במהלך האזעקה במרחב המוגן.

תחקיר של תהילה בן הרוש.
תגובת עיריית בני ברק:
עיריית בני ברק פרסמה לציבור מיד עם פרוץ המבצע רשימה של המקלטים הציבוריים ברחבי העיר הפתוחים לציבור על מנת לתת מענה בשעת חירום. מאז תחילת המבצע נבדקו תלונות לגבי מקרים חריגים שבהם מקלטים ציבוריים היו נעולים והם נפרצו על ידי העירייה.
באם ישנם עדיין מקלטים ציבוריים שאינם פתוחים לציבור יש לעדכן על כך במוקד העירוני והנושא יטופל בהקדם. גם מקלטים בבניינים פרטיים שאינם פתוחים לציבור הדיירים יטופלו לאחר פנייה למוקד העירוני.
חשוב לדעת כי מציאות שבה מספר מקלטים מוחזקים במהלך השנה על ידי שימושים ציבוריים שונים הוא מתואם ומקובל על פיקוד העורף וזאת על מנת לשמור על רמת אחזקה גבוהה של המקלט ומוכנות מיידית במקרה בשעת חירום, כפי שאכן קורה.
נדגיש כי המקלטים הציבוריים שהוקצו לשימוש ציבורי פתוחים ומשמשים את כלל הציבור בשעת חירום.
