שופט פדרלי בארצות הברית קבע אמש (רביעי) כי ממשל טראמפ אינו רשאי לעצור או לגרש את מחמוד ח'ליל, פעיל אנטי-ישראלי ומוביל מחאות באוניברסיטת קולומביה, שנעצר על ידי הרשויות.
השופט מייקל פרביארז, הוציא צו מניעה זמני שמונע מהממשלה להמשיך להחזיק את ח'ליל, בן 30, במעצר או להרחיקו מהמדינה.

בהחלטתו כתב השופט פרביארז כי "הממשלה אינה יכולה לטעון לאינטרס באכיפה של מה שנראה כחוק לא חוקתי", והוסיף כי המקרה מעלה חששות משמעותיים לפגיעה בחופש הביטוי, בהתאם לתיקון הראשון לחוקת ארה"ב.
ח'ליל, המחזיק בגרין קארד, נעצר לאחר שהוביל הפגנות אנטי-ישראליות בקמפוס אוניברסיטת קולומביה. נציגי המשרד לביטחון פנים טענו כי מדובר בניסיון הסחה מצדו, והאשימו אותו בהגשת מידע כוזב בבקשת הוויזה שלו – כולל הסתרת עבודתו במשרד הסורי בשגרירות בריטניה בביירות ועבודתו בסוכנות אונר"א.

מזכיר המדינה של ארצות הברית, מרקו רוביו, טען כי החוק מעניק לו סמכות לגרש תושבים שאינם אזרחים אם נוכחותם פוגעת באופן חמור במדיניות החוץ של ארה"ב. לדבריו, ח'ליל השתתף ב"מחאות אנטישמיות ופעילויות משבשות שטיפחו סביבה עוינת לסטודנטים יהודים בארצות הברית".
לחליל אזרחות אלג'יראית דרך אמו, והוא נולד במחנה פליטים פלשתיני בסוריה. נכון לעכשיו, הוא מוחזק במתקן מעצר בלואיזיאנה. החלטת בית המשפט תישאר בתוקף עד יום שישי בבוקר, כדי לאפשר לממשל להגיש ערעור.
