האיחוד האירופי הציע היום (שלישי) סבב חדש של סנקציות נגד רוסיה, במטרה ללחוץ על הקרמלין לקראת הפסקת אש באוקראינה כשלב מקדים למשא ומתן. אם ההצעה תאושר על ידי המדינות החברות בגוש, תהיה זו חבילת הסנקציות ה-18 במספר מאז חודש פברואר 2022, והיא מהווה את מערך הסנקציות הנרחב ביותר שהוטל על ידי האיחוד. ההצעה מגיעה לקראת פסגת מנהיגי מדינות ה-G7.
ההצעה, שהוצגה על ידי נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, מרחיבה את רשימת הבנקים הרוסיים ומכליות "צי הצללים" שעליהם מוטלות סנקציות. עד כה פעל האיחוד נגד מאות כלי שיט השייכים לצי זה. בנוסף, התוכנית כוללת איסור הנוגע לצינורות הגז נורד סטרים, המחברים בין רוסיה לגרמניה. צינורות אלה אינם פעילים כיום, וגרמניה שללה את האפשרות לחדש דרכם את הזרמת הגז בעתיד.

המרכיב הבולט בחבילה הוא הצעה לעדכן את תקרת המחיר על נפט רוסי, שנקבעה על ידי מדינות ה-G7 בדצמבר 2022. המגבלה עומדת כיום על 60 דולר לחבית, ונותרה ללא שינוי חרף קריאות מצד מדינות באיחוד לעדכנה, כאשר ההצעה החדשה היא להפחית את התקרה ל-45 דולר לחבית. אף שהאיחוד האירופי יכול תיאורטית לפעול עצמאית, קידום המהלך ללא תיאום עלול לפגוע ביעילות היוזמה, שאמורה להיות בעלת השפעה עולמית.
בניגוד לאיחוד האירופי, בריטניה וקנדה, הממשיכות לקדם הגבלות, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נוקט בגישה שקולה ושומר על מדיניות עצמאית, ונמנע עד כה מהטלת סנקציות חדשות על רוסיה מצידה של ארה"ב. הבדלי הגישות צפויים לעלות בפסגת ה-G7 בקנדה, שם נושא תקרת המחיר יהיה על סדר היום. פון דר ליין הדגישה כי היא מעוניינת שהמהלך ימשיך להיות מתואם במסגרת ה-G7.
