העצרת הכללית של האו"ם בחרה אתמול (שלישי) את חמש החברות החדשות שיצטרפו למועצת הביטחון לשנים 2026–2027: בחריין, קולומביה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, לטביה וליבריה. המדינות ייכנסו לתפקידן החל מ-1 בינואר 2026 ויחליפו את אלג'יריה, סיירה לאון, דרום קוריאה, גיאנה וסלובניה.
מועצת הביטחון היא הגוף היחיד של האו"ם שיכול להוציא החלטות מחייבות, ובהן סנקציות ואישורים לשימוש בכוח. לצד חמש החברות הקבועות (ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת ובריטניה), מתחלפות עשר חברות כל שנתיים, וחמש מהן נבחרות מחדש מדי שנה.

לטביה, מדינה ידידותית לישראל, תיכנס למועצה לראשונה מאז עצמאותה. גם ליבריה וקונגו – שהביעו בעבר רצון להעביר את שגרירותן לירושלים – מצטרפות בהרכב הנוכחי.
מנגד, קולומביה נבחרה אף היא. המדינה הדרום אמריקנית אימצה בשנים האחרונות קו אנטי-ישראלי מובהק. אלג'יריה, שידועה בתמיכתה בעקביות בחמאס ובגורמי טרור ערביים, סיימה את כהונתה.
בהצבעה שנערכה בעצרת הכללית, קיבלו המדינות הנבחרות תמיכה רחבה: בחריין זכתה ל-186 קולות, קונגו ל-183, ליבריה ל-181, קולומביה ל-180 ולטביה ל-178.
בנוסף, ביום שני נבחרה שרת החוץ הגרמנית לשעבר, אנאלנה ברבוק, לנשיאת העצרת הכללית לקראת המושב ה-80 של האו"ם שייפתח בספטמבר הקרוב.
