בצעד שנועד לעזור לציבור הגבעות, שר הביטחון ישראל כ"ץ הודיע אתמול (שלישי) על מינוי פרוייקטור לנוער הגבעות. מה שעשוי היה להיות צעד מועיל ותומך בחלוצי ההתיישבות, הפך את אותם פעילים לאזרחים שצריכים "טיפול".

אל"מ אביחי תנעמי מונה לפרויקטור המיוחד לטיפול בנערי הגבעות
בהודעה שהוציא לתקשורת, אמר שר הביטחון: "כפי שהתחייבתי, אנחנו מציבים כלים אלטרנטיביים ונורמטיביים לטיפול בתופעה". האם ישראל כ"ץ צודק ונוער הגבעות הוא תופעה שיש לטפל בה? ואם כן – האם זו הדרך?

במשך שנים התקשורת הייתה מסקרת באופן חד צדדי את מפעל ההתיישבות, כל הכותרות היו על אלימות המתנחלים. תמיד בתקשורת, בלי שיוכלו להשמיע את קולם, 'מתנחלים' הוצגו כמפלצת איומה והערבים כקרבן תמים.
כפי שהתבטא השופט יצחק עמית בחודש יולי לפני כשנה: "החיכוך הוא תמיד חד צדדי". הוא אמר זאת בדיון שעסק באבטחת פלישה של בדואים, שעזבו את האתר הארכיאולוגי "דנה" בדרום אחרי השבעה באוקטובר מחשש לאיומים ביטחוניים לדבריהם. איך אפשר לקבל פסיקות של בג"ץ אם הן הולכות לפי הקביעה המעוותת הזו, לפיה המתיישבים הם לא פחות מכנופיית שודדים המהלכת אימה על חפים מפשע?
ההתרגשות בשיאה, עוד יציקה למשפחה שמצטרפת אלינו לגבעה😍 pic.twitter.com/33z7zk9wWl
— מעוז אסתר (@maozest) February 17, 2025
בדבריו על המינוי, השר כ"ץ הוסיף כי "נעמיד לרשותו את כל המשאבים הנדרשים על מנת לקדם את הטיפול בנערי הגבעות באופן המיטבי, הראוי והמכבד ביותר". למיטב הבנתי, המשאבים הנדרשים לנוער הגבעות אינם רבים. במשך שנים פועלים בגבעות באופן עצמאי לכבוש וליישב את הארץ, גם במחיר של התנכלות רבה מצד המערכות במדינה, או כמו שאמר ראש המחלקה המכונה 'אנטי יהודית' בשב"כ: "עוצרים את השמוקים האלה גם בלי ראיות".
כך מתבצע שיתוף הפעולה בין התקשורת לשב"כ – המתיישבים נעצרים ועוברים רדיפות, והתקשורת מצידה משחירה אותם בכל מחיר. אם חשבנו שהיום זה כבר לא כך, מגיע שר ביטחון "משלנו", שידוע כתומך התיישבות ושוחר צדק, ומספר שנוער הגבעות זו תופעה שצריך לטפל בה.

אפשר למצוא אשמים רבים לנזק הבלתי הפיך שנגרם לתדמית ציבור המתיישבים במשך שנים, אבל עדיף לפעול למעשה. אם יש תקציב לפרוייקטור זה מצויין, בגבעות תמיד ישמחו לעוד זוג ידיים שיעבדו, לעוד מתנדב שיקום בבוקר להוציא מרעה, או לאחד שישמור במשך כל הלילה עם פנס גם כשהמעלות מתחת לאפס והגשמים שוטפים את האזור.
אין גבעה שלא משתוקקת לעוד מתנדב שיבוא, לתרומות עבור אוכל, בניית בתים אחרי שהמנהל האזרחי הורס אותם או סתם לעוד משפחה שמחליטה לעזוב את חיי הנוחות ולהצטרף למפעל ההתיישבות. אפשר לתת את תפקיד גיוס המתנדבים לפרוייקטור – ממש כמו בצה"ל.

בגבעות לא צריכים "טיפול", אלא זוג ידיים עובדות. מישהו שיבשל סירים לשבת לחבר'ה בלי מטבח מסודר, אחת שתשב עם הילדות לשעת יצירה או סיפור, נהג שיביא זרם מים או עצים לשתילה, מישהו שיתקן חשמל, יעזור בבנייה, יוביל ציוד עם טרקטור או רכב 4X4, יהודי שיבוא להשלים מניין ולא חסר איך לעזור. זה לא דורש הרבה – רק לב רחב, רצון טוב ואהבה לארץ.

זעם בגבעות נגד כ"ץ: "לא צריך פרוייקטור, תעצור את ההתנכלות"
בסוף, נוער הגבעות לא צריך שישקמו אותו – הוא צריך שיכירו בו, שיבינו שמדובר בבני נוער ואנשים צעירים שבחרו להקדיש את החיים שלהם לחלוציות, להתיישבות ולעשייה ציונית אמיצה – לא כי זה קל, אלא כי זה נכון בעיניהם. מספיק לראות בהם בעיה ויש להבין שהם הפתרון. כי כשמפנים את המבט מהסטיגמות – מגלים שמדובר בדור של אהבה ומסירות לארץ. זה משהו שכל ישראלי צריך לא רק לתמוך בו – אלא להתגאות בו.
