בעקבות התקרית הקשה ברצועת עזה, בה נפלו שלושה לוחמי גבעתי ושניים נוספים נפצעו מפיצוץ מטען על רכב האמר, מתבררים פרטים נוספים על השתלשלות האירועים והמחדל הבטיחותי החמור. ממדי הסכנה שנחשפה בזירה היו גדולים משחשבו בתחילה, והאירוע כולו יכול היה להסתיים בתוצאות קשות אף יותר.
על פי התחקיר של צה"ל, רכב ההאמר הצבאי, בו נסעו חמשת הלוחמים, נע על ציר שהוגדר על ידי צה"ל כ"ציר מנהלתי לבן" – כלומר, ציר שאמור היה להיות מפונה ובטוח מתשתיות טרור ומטענים. הכוח היה במהלך משימת ליווי של כבאית, שחזרה מפעולת כיבוי שריפה בכלי רכב צבאי אחר שהתחמם. אלא שבניגוד להערכות, ההאמר עלה על מטען רב עוצמה.

לאחר הפיצוץ הקטלני, התגלה כי הזירה כולה הייתה ממולכדת בצורה נרחבת, וסריקות העלו כי קרוב ל-20 מטענים נוספים הוטמנו באזור. מה שמצביע על מלכודת מוות פוטנציאלית, שרק בנס לא הופעלה במלואה על כוחות נוספים או על שיירה גדולה יותר. גורמים המעורים בפרטים מציינים כי לו היו מופעלים כל המטענים, האירוע היה מסתיים באסון כבד בהרבה.
ההגדרה של הציר כ"נקי" עומדת כעת במוקד התחקיר. העובדה שהאמר נסע עליו, ואף ליווה כבאית, מעידה על הנחת עבודה שהציר בטוח, אך המציאות בשטח הוכיחה אחרת.

מיד לאחר התקרית, פתח חיל האוויר בתקיפות אינטנסיביות במרחב, במטרה להרחיק איומים נוספים ולפגוע במחבלים שייתכן ופעלו באזור. במקביל, כוחות הנדסה, בסיוע יחידת החילוץ 669, פעלו במשך שעות ארוכות במהלך הלילה לנטרול המטענים הנוספים ולטיהור הזירה.
צה"ל פתח בתחקיר מבצעי מעמיק של האירוע, ובמסגרתו ייבדקו כל ההיבטים, לרבות המודיעין המקדים, תהליך הגדרת הציר כבטוח, וההיערכות המבצעית. מטרת התחקיר, כפי שנמסר, היא להפיק את הלקחים הנדרשים על מנת למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד.
