accessibility-icon
share-icon
צילום: מתוך "יומן צהריים"

ארה"ב ואיראן יעשו הכל כדי לחתום על הסכם גרעין

דרור בלאזאדה

דרור בלאזאדה

ז סיון ה'תשפה (03.06.25)

12

3

like

2

dislike

נשיא ארה"ב הודיע אמש כי במסגרת הסכם גרעין, לא תתאפשר לאיראן העשרת אורניום • האיראנים לא התייחסו עדיין לאמירה ורק הצהירו כי הם לא מוותרים על המו"מ ומעוניינים בעוד סבב במטרה כנראה למשוך את החבל כמה שניתן • כפי שעבדו על הנשיא אובמה לפני עשור, המשטר עלול להתל בטראמפ


אמש במוצאי חג שבועות ולאחר רצף של דיווחים לפיהם במסגרת הסכם גרעין, האיראנים יוכלו להעשיר קצת אורניום למטרות שלום – ברמה של 3.67%, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר כי לא תתאפשר לאיראן שום העשרה של אורניום.

האיראנים לא התייחסו עדיין לאמירה של טראמפ, ההתייחסות הרשמית שלהם היחידה הייתה הודעה לפיה הם לא מוותרים על השיחות, הם לא מוותרים על המשא ומתן והם מעוניינים לקבוע עוד סבב. האיראנים ירצו ככל הנראה למשוך את החבל כמה שניתן, עד שהוא ייקרע.

טראמפ: "במסגרת הסכם עם איראן לא נאפשר שום העשרת אורניום"

טראמפ: "במסגרת הסכם עם איראן לא נאפשר שום העשרת אורניום"

27
03.06.25|אברהם לנדסברג
maximize-image
images-count1+
"האיראנים ירצו למשוך את החבל כמה שניתן, עד שהוא ייקרע"| צילום: רשתות ערביות

עבור האמריקאים, כל עניין העשרת האורניום הוא קו אדום, אך גם עבור האיראנים. האחרונים מקווים שבסוף האמריקאים יתפשרו. להערכתי, אני לא רואה שום אפשרות שהאיראנים יחתמו על הסכם גרעין כל עוד נקבע שיש 0% העשרה. כל הדיווחים שעד עכשיו יצאו לתקשורת, הצביעו על כך שהאיראנים יקבלו זכות להעשיר אורניום ברמה של 3.67% למטרות שלום, הומניטריות, והם יוכלו להמשיך להעשיר אורניום לפרק זמן מוגבל.

דו"ח סבא"א קבע: זינוק בכמות האורניום המועשר בידי איראן

דו"ח סבא"א קבע: זינוק בכמות האורניום המועשר בידי איראן

1
31.05.25|דביר כהן

עוד דווח כי ייתכן ויקום תאגיד של מספר מדינות, ששם יוכלו להשאיר אורניום משותף כזה. איראן תהיה חברה בתאגיד הזה, וכמובן, הדבר הכי חשוב, אותו תאגיד, אותו מקום שיעשירו את האורניום, לא יהיה באיראן – זה קו אדום מבחינת האמריקאים וקו אדום מבחינת הישראלים. האיראנים כן רוצים לראות האם ההקמה של תאגיד כזה הוא רעיון מציאותי, כולל זמנים מוגדרים.

דונלד טראמפ ושליחו לענייני המזרח התיכון, סטיב וויטקוף |
maximize-image
images-count1+
וויטקוף וטראמפ מפזרים אמירות אופטימיות, סטיב וויטקוף והנשיא טראמפ | צילום: צילום מסך מתוך הרשתות

האמריקאים מאמינים שאפשר להגיע להסכם גרעין, וויטקוף וטראמפ מפזרים אמירות אופטימיות וגם האיראנים, אך האחרונים אוהבים לשמור על דף המסרים שלהם: "אופטימיות זהירה – יש קווים מתקדמים, אבל צריך לראות איך אנחנו באמת מתקדמים איתם".

דיווח: האיראנים מתכוונים להשיב בשלילה להצעה האמריקנית

דיווח: האיראנים מתכוונים להשיב בשלילה להצעה האמריקנית

14
02.06.25|אפרת ברינר
גורמים בשיחות הגרעין: המומנטום של המשא ומתן עם איראן קורס

גורמים בשיחות הגרעין: המומנטום של המשא ומתן עם איראן קורס

1
03.06.25|רבקה שורק

 

המילה משבר באשר להתנהלות השיחות כרגע היא מילה גדולה, כי הבלוק הזה באמצע, שקוראים לו העשרה, היה מההתחלה. אין משבר בינתיים, אך יש את הפיל הגדול הזה שנמצא בחדר, ונותר לראות האם מישהו יצליח להזיז אותו. אם כך יקרה, אנחנו הולכים להסכם שיהיה רע לישראל, כי כל דבר שיכלול בו העשרת אורניום על אדמת איראן יאפשר להם להמשיך במסע לעבר נשק גרעיני.

במקביל, האיראנים ממשיכים לשגר איומים על ארצות הברית, ולעבר ישראל. הם אומרים שאם תהיה מתקפה ישראלית לעבר איראן – החיילים האמריקאים שבמזרח התיכון יספגו מכה כואבת. האיראנים לא יוותרו על הסכם גרעין כל כך מהר, האמריקאים גם הם, זה אינטרס של שתי המדינות. בסופו של דבר, לדעתי האיראנים יצליחו לעבוד על כולם. כפי שהם עבדו על אובמה ב-2015, כך הם עלולים להצליח במשימה שלהם לעבוד על טראמפ ב-2025.

עקבו אחרינו גם ב-Google News