ארגון הטרור הרצחני חמאס שברצועת עזה ממשיך לסרב בעקשנות להצעות להגיע לעסקה במסגרת המשא ומתן עם ישראל. אמש הוא הודיע למתווכות על סירובו למתווה אותו הציע שליח טראמפ למזרח התיכון, סטיב וויטקוף, ודרש את סיום המלחמה והתחייבות להפסקת אש למשך פרק זמן בלתי הגיוני של 7 שנים.

חמאס דחה את המתווה החדש ודרש הפסקת אש קבועה
מלבד זאת, חמאס דרש שינוי מנגנון חלוקת הסיוע ההומניטרי וכן נסיגה מוחלטת של כוחותינו מרצועת עזה. כמובן שהדברים לא התקבלו בישראל מהסיבה שלא ניתן בתנאים אלו להבטיח את ביטחונם של תושבי העוטף ומיגורו של האיום הביטחוני.

שליחו המיוחד של הנשיא טראמפ למזרח התיכון ענה לתשובת החמאס ואמר: "קיבלתי את תגובת חמאס להצעת ארצות הברית. היא בלתי מקובלת לחלוטין ורק לוקחת אותנו אחורה. חמאס צריך לקבל את הצעת המסגרת שהגשנו כבסיס לשיחות קרבה, שנוכל להתחיל בהן באופן מיידי בשבוע הקרוב".

פצועי המלחמה נגד מתווה וויטקוף: "מסמוס כל השגי הלחימה"
לדברי וויטקוף: "זו הדרך היחידה שבה נוכל לסגור הסכם הפסקת אש של 60 יום בימים הקרובים, שבו מחצית מבני הערובה החיים ומחצית מאלה שנפטרו יחזרו הביתה למשפחותיהם, ושבו נוכל לקיים בשיחות הקרבה משא ומתן מהותי בתום לב כדי לנסות להגיע להפסקת אש קבועה".

לפי מתווה וויטקוף החדש שהתפרסם בשבוע שעבר, חמאס ישחרר 9 חטופים חיים ו-18 חטופים חללים, ב-2 פעימות בתוך שבוע. מדובר בחטוף חי אחד פחות מהמתווה הקודם. עוד דווח כי בתמורה לשחרור החטופים, ישראל תנצור את האש ל-60 יום במהלכם יתקיים מו"מ על סיום הלחימה שבסופו ישראל תוכל לחזור להילחם אם אין הסכמה, או להמשיך במו"מ בתמורה לשחרור נוסף של חטופים.

לאחר האור הירוק בישראל: חמאס מסרב להסכם החדש של וויטקוף
פרשננו הצבאי נועם אמיר פרסם כי לפי הצעת וויטקוף החדשה, ישראל תשחרר 125 מחבלים כבדים עם דם על הידיים שנשפטו למאסרי עולם, 1,111 מחבלים מרצועת עזה שנעצרו לאחר ה-7 באוקטובר 2023. בנוסף ישוחררו 180 גופות של מחבלים.
לפי פרשננו הפוליטי יעקב ברדוגו, המתווה של וויטקוף כלל אינו שונה מקודמו: "המתווה החדש לשחרור חטופים מעזה נראה כהצעה שנועדה לקדם עסקה הומניטרית. אך מדובר בהסכם שכמעט זהה לקודמו, עם שינויים קוסמטיים בלבד, שאינם משנים את התמונה המהותית: המתווה משפר את מצבו של החמאס ומקנה לו זמן".

משפר את מצבו של החמאס: מתווה וויטקוף החדש אינו שונה מקודמו
המתוווה של וויטקוף עורר התנגדות רבה בישראל, בין השאר פצועי מלחמת חרבות ברזל קראו שלא לסגת מהרצועה: ""הקולות והדיווחים על עצירת המלחמה, ועל עסקה חלקית, הם נתינת חמצן לארגון המרצחים חמאס בנשימותיו האחרונות. מדובר בחזרה אחורה ומסמוס כל השגי הלחימה שניקנו ונקנים שוב ושוב בדמנו ובדם חברנו", אמרו.
