איבוד שליטה: ברשתות הערביות בעזה מדווחים היום (שלישי) כי פחות משעה לאחר שנפתח מרכז החלוקה האמריקני לסיוע ההומניטרי בתל א-סולטאן, המוני עזתים התנפלו על הסיוע ועובדי החברה האמריקנית שלא היו ערוכים לכך, נסוגו. לפי דיווחים, העובדים האמריקנים ביצעו ירי לאוויר במטרה להרחיק את הפורעים, וזמן קצר לאחר מכן הושגה שליטה. לפי דיווחים נוספים, ההמון העזתי שפרץ למתחם חתך את הגדרות וגנב פריטים אישיים של עובדי החברה האמריקנית. לפי שעה, לא דווח על נפגעים.
בערוצים המזוהים עם חמאס מיהרו לתייג, כצפוי, את המנגנון החדש כ"כישלון". "התברר כבר ביום הראשון כי "התוכנית הישראלית-אמריקאית" לחלוקת סיוע נכשלה, שכן חברי הארגון האמריקאי נמלטו בעוד כוחות הכיבוש פתחו באש על האזור" נמסר.

פחות משעה קודם לכן, דובר צה"ל מסר כי החלו לפעול שני מרכזי חלוקה ראשונים במרחב 'תל-סולטאן' וציר 'מורג' שברפיח, המיועדים לחלוקת חבילות מזון לאלפי משפחות ברצועה. החבילות כוללות מצרכים בסיסיים כגון קמח, שמן, אורז וקופסאות שימורים.
בצה"ל אמרו כי "בהתאם להנחיית הדרג המדיני, בתיאום הדוק עם ארה"ב ובמסגרת המאמצים להכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, בשבועות האחרונים הושלמה הקמת ארבעת מתחמי החלוקה המופעלים על-ידי ארגוני הסיוע הבינלאומיים באבטחת החברה האזרחית האמריקאית ברצועת עזה".
תהליך הקמת מרכזי החלוקה, כך נמסר, התקיים בחודשים האחרונים בהובלת הדרג המדיני מול הממשל האמריקאי. התהליך לווה בשיח רצוף ותיאום של צה"ל, באמצעות פיקוד הדרום ומתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), מול ארגוני הסיוע הבינלאומיים, הקרן ההומניטרית לעזה והחברה האזרחית האמריקאית. במסגרת זו, הוקמו על-ידי החברה האמריקאית ארבעה מתחמים ברחבי הרצועה, לצד היערכות מבצעית בשטח בשיתוף עם ארגוני הסיוע והקהילה הבינלאומית.
צה"ל הדגיש כי "ימשיך לאפשר מענה הומניטרי ברצועת עזה, תוך נקיטת מירב המאמצים הנדרשים, על מנת לוודא שהסיוע ההומניטרי לא יגיע לידי ארגון הטרור חמאס". מטרה זו עומדת גם בבסיס החלטת הקבינט, לפיה מרכזי החלוקה נועדו למנוע מחמאס לבזוז את הסיוע ובכך להמשיך לשלוט ולהטיל אימה על תושבי הרצועה. התקווה היא שמהלך זה יחליש את כוחו של ארגון הטרור בקרב האזרחים.
