accessibility-icon
share-icon
הפריצה למתחמי הסיוע | צילום: רשתות ערביות

המוני עזתים פרצו למתחם הסיוע ברפיח, העובדים האמריקנים נסוגו

יצחק אבוחצירא

יצחק אבוחצירא

כט אייר ה'תשפה (27.05.25)

223

48

like

10

dislike

כשעה לאחר פתיחת מרכזי החלוקה ההומניטריים ברצועה, המוני עזתים פרצו למתחם ברפיח במטרה לבזוז את חבילות המזון • לפי דיווחים, העובדים האמריקנים נסוגו - ונשמעו קולות ירי באזור • מקורות בחמאס מיהרו לסמן את המנגנון החדש ככישלון: "כבר ביום הראשון התוכנית נכשלה"


איבוד שליטה: ברשתות הערביות בעזה מדווחים היום (שלישי) כי פחות משעה לאחר שנפתח מרכז החלוקה האמריקני לסיוע ההומניטרי בתל א-סולטאן, המוני עזתים התנפלו על הסיוע ועובדי החברה האמריקנית שלא היו ערוכים לכך, נסוגו. לפי דיווחים, העובדים האמריקנים ביצעו ירי לאוויר במטרה להרחיק  את הפורעים, וזמן קצר לאחר מכן הושגה שליטה. לפי דיווחים נוספים, ההמון העזתי שפרץ למתחם חתך את הגדרות וגנב פריטים אישיים של עובדי החברה האמריקנית. לפי שעה, לא דווח על נפגעים.

תיעוד דרמטי מהמהומות במתחם חלוקת הסיוע ברפיח
רגעי הפריצה למתחם חלוקת הסיוע | צילום: רשתות ערביות
תיעוד מרגעי הפריצה | צילום: רשתות ערביות

בערוצים המזוהים עם חמאס מיהרו לתייג, כצפוי, את המנגנון החדש כ"כישלון". "התברר כבר ביום הראשון כי "התוכנית הישראלית-אמריקאית" לחלוקת סיוע נכשלה, שכן חברי הארגון האמריקאי נמלטו בעוד כוחות הכיבוש פתחו באש על האזור" נמסר.

maximize-image
חלוקת הסיוע – כך זה נראה לפני פריצת הגדרות | צילום: 27א

פחות משעה קודם לכן, דובר צה"ל מסר כי החלו לפעול שני מרכזי חלוקה ראשונים במרחב 'תל-סולטאן' וציר 'מורג' שברפיח, המיועדים לחלוקת חבילות מזון לאלפי משפחות ברצועה. החבילות כוללות מצרכים בסיסיים כגון קמח, שמן, אורז וקופסאות שימורים.

בצה"ל אמרו כי "בהתאם להנחיית הדרג המדיני, בתיאום הדוק עם ארה"ב ובמסגרת המאמצים להכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, בשבועות האחרונים הושלמה הקמת ארבעת מתחמי החלוקה המופעלים על-ידי ארגוני הסיוע הבינלאומיים באבטחת החברה האזרחית האמריקאית ברצועת עזה".

צילום: דובר צה"ל

תהליך הקמת מרכזי החלוקה, כך נמסר, התקיים בחודשים האחרונים בהובלת הדרג המדיני מול הממשל האמריקאי. התהליך לווה בשיח רצוף ותיאום של צה"ל, באמצעות פיקוד הדרום ומתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), מול ארגוני הסיוע הבינלאומיים, הקרן ההומניטרית לעזה והחברה האזרחית האמריקאית. במסגרת זו, הוקמו על-ידי החברה האמריקאית ארבעה מתחמים ברחבי הרצועה, לצד היערכות מבצעית בשטח בשיתוף עם ארגוני הסיוע והקהילה הבינלאומית.

צה"ל הדגיש כי "ימשיך לאפשר מענה הומניטרי ברצועת עזה, תוך נקיטת מירב המאמצים הנדרשים, על מנת לוודא שהסיוע ההומניטרי לא יגיע לידי ארגון הטרור חמאס". מטרה זו עומדת גם בבסיס החלטת הקבינט, לפיה מרכזי החלוקה נועדו למנוע מחמאס לבזוז את הסיוע ובכך להמשיך לשלוט ולהטיל אימה על תושבי הרצועה. התקווה היא שמהלך זה יחליש את כוחו של ארגון הטרור בקרב האזרחים.

עקבו אחרינו גם ב-Google News