לאחר הדיווחים מוקדם יותר היום (שלישי) מרצועת עזה על פתיחת מרכזי חלוקת סיוע, דובר צה"ל אישר את הפרטים ומסר כי החלו לפעול שני מרכזי חלוקה ראשונים במרחב 'תל-סולטאן' וציר 'מורג' שברפיח, המיועדים לחלוקת חבילות מזון לאלפי משפחות ברצועה. החבילות כוללות מצרכים בסיסיים כגון קמח, שמן, אורז וקופסאות שימורים.
בצה"ל אמרו כי "בהתאם להנחיית הדרג המדיני, בתיאום הדוק עם ארה"ב ובמסגרת המאמצים להכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, בשבועות האחרונים הושלמה הקמת ארבעת מתחמי החלוקה המופעלים על-ידי ארגוני הסיוע הבינלאומיים באבטחת החברה האזרחית האמריקאית ברצועת עזה".



תהליך הקמת מרכזי החלוקה, כך נמסר, התקיים בחודשים האחרונים בהובלת הדרג המדיני מול הממשל האמריקאי. התהליך לווה בשיח רצוף ותיאום של צה"ל, באמצעות פיקוד הדרום ומתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), מול ארגוני הסיוע הבינלאומיים, הקרן ההומניטרית לעזה והחברה האזרחית האמריקאית. במסגרת זו, הוקמו על-ידי החברה האמריקאית ארבעה מתחמים ברחבי הרצועה, לצד היערכות מבצעית בשטח בשיתוף עם ארגוני הסיוע והקהילה הבינלאומית.
צה"ל הדגיש כי "ימשיך לאפשר מענה הומניטרי ברצועת עזה, תוך נקיטת מירב המאמצים הנדרשים, על מנת לוודא שהסיוע ההומניטרי לא יגיע לידי ארגון הטרור חמאס". מטרה זו עומדת גם בבסיס החלטת הקבינט, לפיה מרכזי החלוקה נועדו למנוע מחמאס לבזוז את הסיוע ובכך להמשיך לשלוט ולהטיל אימה על תושבי הרצועה. התקווה היא שמהלך זה יחליש את כוחו של ארגון הטרור בקרב האזרחים.
בתוך כך, מתאם פעולות הממשלה בשטחים עדכן כי אתמול נכנסו לרצועת עזה כ-170 משאיות סיוע דרך מעבר כרם שלום.

מנגד, חמאס הביע התנגדות חריפה למנגנון החדש. בהודעה רשמית של משרד הפנים העזתי הואשמה ישראל בניצול העברת הסיוע לצרכים ביטחוניים ומודיעיניים, בטענה כי "הכיבוש ישתמש בסיוע במסגרת עבודת הביטחון והמודיעין תחת כיסוי קרן עזה במימון ישראלי". עוד נמסר כי "ניסיון הכיבוש לעקוף את כניסת הסיוע באמצעות מנגנון חדש ייכשל".
יצוין כי פתיחת מרכזי החלוקה עוכבה ביומיים, לאחר שאמורה הייתה להתחיל ביום ראשון האחרון, בשל בעיות לוגיסטיות. לפי דיווחים, במהלך ימים אלו, שבהם הסיוע המשיך להיכנס במשאיות, אנשי חמאס בזזו חלק מהמשלוחים, תוך שימוש בירי להרחקת תושבים.
