פתיחת מרכזי חלוקת הסיוע ההומניטרי החדשים ברצועת עזה, ביוזמה ישראלית-אמריקאית ובפיקוח בינלאומי, מעוררת חשש כבד בקרב הנהגת חמאס. הארגון, ששלט עד כה במידה רבה על כניסת והפצת הסיוע, רואה במנגנון החדש איום ישיר על אחיזתו בתושבי הרצועה ועל יכולתו להשתמש במשאבים לצרכיו ולחיזוק מעמדו.

התגובה הרשמית של חמאס לא איחרה לבוא. משרד הפנים של הארגון בעזה פרסם הודעה המאשימה את ישראל ב"ניצול העברת הסיוע לצרכים ביטחוניים ומודיעיניים". לטענתם, "הכיבוש ישתמש בסיוע במסגרת עבודת הביטחון והמודיעין תחת כיסוי קרן עזה במימון ישראלי". בהודעה אף נכתב בנימה מתריסה כי "ניסיון הכיבוש לעקוף את כניסת הסיוע באמצעות מנגנון חדש ייכשל, בדיוק כפי שניסיונותיהם הקודמים".


עד כה, שליטה על חלוקת המזון והסיוע אפשרה לחמאס לא רק לבזוז משאבים לטובת פעיליו ומקורביו, אלא גם להמשיך ולהטיל את מרותו על האוכלוסייה האזרחית, להציג עצמו כריבון ולהבטיח נאמנות. דיווחים רבים הצביעו על כך שאנשי חמאס היו מעורבים בביזת משאיות סיוע, לעיתים תוך שימוש בירי להרחקת תושבים שניסו להגיע למזון.
