המזרחן יוני בן מנחם, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, התראיין הבוקר (שני) לתוכנית "ישראל הבוקר" בהנחיית המגישה טל מאיר, התייחס לאמירתו של בכיר בחמאס שאמר כי המנגנונים השלטוניים של ארגון הטרור בקריסה – ואמר כי זה "סימן מובהק לקריסה של השלטון האזרחי של חמאס. ישראל מצליחה למוטט אותו".
לדבריו, האנרכיה הביטחונית אותה מציג בכיר בחמאס היא אכן מה שקורה ברצועה, והכאוס הביטחוני הזה הוא סימן מובהק לקריסה של השלטון האזרחי של ארגון הטרור. בן מנחם הדגיש כי כעת ישראל צריכה להמשיך את הלחץ על המערכת האזרחית הזאת, דבר שהיא לא עשתה מאז תחילת המלחמה, והביע אופטימיות "והסימנים הם טובים".

בכיר במנגנוני ההצלה של חמאס: ממשלת חמאס איננה, יש כאוס גדול
בן מנחם אמר כי בנוסף לקריסת השלטון האזרחי ניתן לשים לב לשתי הצלחות נוספות בדרך למיטוט ארגון הטרור: האחת, הנתק שיש בין הנהגת חמאס בחו"ל לבין ההנהגה ברצועת עזה. בן מנחם הסביר כי נתק זה מגיע בעקבות החיסולים המשמעותיים שהיו, כאשר האחרון שבהם היה חיסולם של הבכירים הצבאיים מוחמד סינוואר ומוחמד שבאנה.
ההצלחה השנייה, לדבריו של בן מנחם, היא חיסול משפחת סינוואר. "הנקודה היותר חשובה", הדגיש המזרחן, "זה לא רק האחים מוחמד ויחיא סינוואר וזכריה סינוואר, את כל החמולה שם שהייתה פעילה בזרוע הצבאית של חמאס". החמולה של סינוואר בשנים האחרונות הייתה עמוד השדרה של הזרוע הצבאית של חמאס, "הם השתלטו על הזרוע הצבאית, והחיסולים האלה מאוד חשובים".


מוצאה של חמול סינוואר מח'אן יונס, מחנה הפליטים, והיחלשותה, במיוחד באזור ח'אן יונס – אפשרת הזדמנות פז לצה"ל להתמקד עכשיו באזור ולמוטט שם את חטיבת ח'אן יונס. הוא ציין כי כבר כ-200,000 עזתיים מהאזור הזה עברו למחנה מוואסי, ואם ישראל תכריע שם את החטיבה בימים הקרובים, אחרי שהכריעה כבר את החטיבה ברפיח – "אז כל דרום הרצועה יהיה בידינו, ואפשר יהיה להתקדם צפונה לעבר מחנות המרכז, וזה דבר שהוא מאוד מאוד חשוב".

חלוקת סיוע הומניטרי – חמאס ינסה לפגוע בחיילי צה"ל
בן מנחם התייחס גם לשאלה עד כמה הסיוע ההומניטרי שנכנס עלול לאושש במידה מסוימת את ארגון הטרור הרצחני, והשיב כי הכנסת הסיוע לא תצליח בקלות לאושש את חמאס שנמצא כעת בקריסה. "זה לא באמת שובר שוויון", הסביר, "התמונות שאתם שידרתם מראים שחמאס נלחם בציפורניים על הסיוע ההומניטרי, שהוא מבין ששלילת הסיוע הזה ממנו – היא תסיים את שלטונו".
הוא הדגיש כי מה ישראל צריכה לאבטח את החברה האמריקאית שתתחיל לחלק את הסיוע ההומניטרי ברצועה, שחיילי צה"ל יאבטחו אותה בצורה טובה, תוך שהוא מדגיש כי קיים החשש לניסיונות חמאס לפגוע בכוחותינו במהלך חלוקת הסיוע: "אני מעריך שחמאס ינסה לעשות פיגועים גם בחיילי צה"ל וגם בחברה האמריקאית כדי לשבש את המהלך הזה".
