על רקע המגעים האינטנסיביים בין משטרו של אל-ג'ולאני לממשל טראמפ, שליחו של הנשיא למדינה, תומאס ברק פרסם היום (ראשון) פוסט ברשת X ובו ביקר את התפקיד המערבי בעיצוב גבולותיה של סוריה המודרנית, שלטענתו לא נעשה לטובת קידום השלום, "תם עידן ההתערבות המערבית במדינה", כתב.
"לפני מאה שנה, המערב כפה מפות, מנדטים ושלטון זר", כתב ברק. "הסכם סייקס פיקו חילק את סוריה ואת האזור כולו לטובת רווח אימפריאלי – לא שלום". לדברי הבכיר האמריקאי "העתיד שייך לפתרונות אזוריים", כאשר הוא מצטט את דבריו של הנשיא טראמפ שהתבטא ברוח דומה.

"אנחנו עומדים יחד עם טורקיה, מדינות המפרץ ואירופה – הפעם לא עם חיילים, הטפות מוסר או גבולות מדומיינים, אלא כתף עם כתף לצד העם הסורי עצמו", הדגיש ברק. לטענתו, הסרת הסנקציות מעל המדינה פתחה את עבורה לנתיב של שגשוג וביטחון.
דברי ברק, שכיהן קודם למינוי הנוכחי כשגריר האמריקאי בטורקיה, הגיעו כיממה לאחר שאל-ג'ולאני נפגש עם הנשיא הטורקי ארדואן באיסטנבול. השליט הסורי התקבל בטקס רשמי והצהיר כי בכוונתו לבנות עם טורקיה "שיתוף פעולה אסטרטגי עמוק". בפגישה השתתפו גם בכירי מערכת הביטחון הטורקית, לצד שר החוץ הסורי החדש, אסעד שייבאני.

ברקע לדברים, עומדת ההחלטה האמריקאית להסיר את הסנקציות מעל המדינה, דבר שממשל טראמפ התנה בין היתר בפעילות מצד המשטר החדש כנגד פעילי ג'יהאד השוהים במדינה מצד אחד – וכן נגד המיליציות הפרו-איראניות מהצד השני.
הנשיא טראמפ, אשר נפגש מוקדם יותר החודש עם אל-ג'ולאני, פעיל אל-קאעידה בעברו, בריאד שבסעודיה, אף טען שהשליט החדש עשוי להצטרף להסכמי אברהם כאשר המצב במדינה יתייצב.

במקביל, אנקרה ממשיכה להשקיע משאבים בסוריה על מנת לבסס את השפעתה במדינה. מוקדם יותר החודש, הודיע שר האנרגיה הסורי מוחמד אל-בשיר כי סוריה צפויה לחתום בקרוב על הסכם לייבוא חשמל מטורקיה. לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, החשמל יוזרם דרך קו הולכה בהספק של 400 קילו-וולט שיחבר את רשתות החשמל של שתי המדינות.
בנוסף, הודיע השר כי סוריה מקדמת הקמה של צינור גז טבעי חדש שיחבר את עיר הגבול הטורקית קיליס עם העיר חאלב שבצפון סוריה. לדבריו, הצינור יאפשר ייבוא של עד שישה מיליון מטרים מעוקבים של גז ביום, שישמש בעיקר להזנת תחנות כוח ברחבי המדינה.
