נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים היום (שישי) על האיחוד האירופי במכסים חדשים: "הדיונים שלנו איתם לא מובילים לשום מקום", כתב ברשת החברתית שלו truth social. לפי הכתוב נראה כי טראמפ מתכנן להטיל מכס של 50% על סחורות מהאיחוד האירופי החל מה-1 ביוני, וזאת כיוון שהמשא ומתן מולם לא עמד בציפיות שלו.
"האיחוד האירופי, שהוקם במטרה העיקרית לנצל את ארצות הברית בתחום הסחר, היה קשה מאוד להתמודד איתו. מחסומי הסחר החזקים שלהם, מיסי המע"מ, קנסות תאגידיים מגוחכים, מחסומי סחר לא-מוניטריים, מניפולציות מוניטריות, תביעות לא הוגנות ולא מוצדקות נגד חברות אמריקאיות ועוד, הובילו לגירעון סחר עם ארה"ב של יותר מ-250,000,000 דולר בשנה, מספר שאינו מקובל לחלוטין", ביקר טראמפ בחריפות את האיחוד, "הדיונים שלנו איתם לא מובילים לשום מקום! לכן, אני ממליץ על מכס ישיר של 50% על האיחוד האירופי, החל מה-1 ביוני 2025. אין מכס אם המוצר מיוצר בארצות הברית", כתב טראמפ.
בחודש פברואר כבר הודיע טראמפ על כוונתו להטיל מכסים של 25% על הייבוא מהאיחוד האירופי. לטענתו, האיחוד "נוסד במטרה לפגוע בארה"ב", ומוביל מדיניות סחר לא הוגנת כלפי התעשייה האמריקאית.
האיחוד האירופי הגיב בחריפות להצהרה, ודובר מטעם הנציבות האירופית אמר כי "האיחוד יגיב באופן מיידי ונחוש לכל חסם בלתי מוצדק לסחר חופשי". בהקשר זה, מוקדם יותר החודש, איימה הנציבות האירופית להטיל מכסים על יצרניות מטוסים אמריקאיות, כולל בואינג, כחלק מהגברת הלחץ על ממשל טראמפ.

המתח מול טראמפ מחריף: האיחוד האירופי מאיים במכסים על בואינג
עם זאת, ההשפעה האפשרית של צעדים אלה עדיין נמוכה לעומת היקף הסחורות האירופאיות שכבר נפגעו ממכסיו של טראמפ, בשווי של כ-380 מיליארד יורו. לא רק מטוסים נמצאים ברשימת הסחורות שעליהן יוטלו המכסים, אלא גם מכוניות, אלכוהול, מזון וציוד חשמלי. האיחוד האירופי הבהיר כי אינו מעוניין בעימות, אך נערך לתגובה נרחבת אם המשא ומתן ייכשל.
