נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דרש היום (שישי) מאפל לייצר את מכשירי האייפון שלה בארצות הברית או שתידרש לשלם מכס של 25% על המוצרים.
"הודעתי מזמן לטים קוק מאפל שאני מצפה שהאייפונים שלהם שיימכרו בארצות הברית – ייוצרו וייוצרו בארצות הברית, לא בהודו, או בכל מקום אחר", פרסם טראמפ הבוקר ברשת ה-Truth Social שלו. "אם זה לא המצב, אפל תצטרך לשלם מכס של לפחות 25% לארה"ב".
Donald Trump Truth Social 05.23.25 05:59 AM EST
I have long ago informed Tim Cook of Apple that I expect their iPhone’s that will be sold in the United States of America will be manufactured and built in the United States, not India, or anyplace else. If that is not the case, a…
— Commentary Donald J. Trump Posts From Truth Social (@TrumpDailyPosts) May 23, 2025
טראמפ אמר בשבוע שעבר, במהלך ביקורו במזרח התיכון, כי אינו מרוצה מקוק, מנכ"ל אפל, ומתוכנית החברה לייצר מכשירי אייפון שיימכרו בארצות הברית במפעלים חדשים שנבנו בהודו.
במהלך השנים האחרונות, אפל עבדה על גיוון יכולות הייצור שלה. חלק מהייצור כבר עבר להודו, וקוק אמר בשיחת הרווחים של אפל עם משקיעים מוקדם יותר החודש שהוא צופה ש"רוב האייפונים שיימכרו בארה"ב ייוצרו בהודו".

בשיחה זו, אמר קוק, שהוא צופה שאפל תתמודד עם נטל מכסים של עד 900 מיליון דולר ברבעון זה. עם זאת, המצב היה יכול להיות גרוע משמעותית: אפל וחברות טכנולוגיה אמריקאיות אחרות השיגו ניצחון גדול בחודש שעבר כאשר טראמפ פטר מוצרי אלקטרוניקה מהמכסים העצומים שהטיל על סין.
טראמפ נפגש עם קוק בריאד בתחילת ביקורו של במזרח התיכון בשבוע שעבר. בקטאר הוא תקף את קוק על תוכניתו לבנות מכשירי אייפון המיועדים לארה"ב – בהודו.

"הייתה לי בעיה קטנה עם טים קוק", אמר טראמפ בשבוע שעבר בקטאר. "אמרתי לו, טים, אתה חבר שלי, התייחסתי אליך יפה מאוד, אתה מגיע עם 500 מיליארד דולר. אבל עכשיו אני שומע שאתה בונה בכל רחבי הודו – אני לא רוצה שתבנה בהודן".
המחלוקת ההיסטורית בין אפל לממשל האמריקני
אפל, החברה הציבורית היקרה ביותר בעולם, גורפת רווחים אדירים – יותר מכל חברה בהיסטוריה. אבל היא טוענת זה מכבר שהיא לא יכולה לייצר אייפונים באמריקה.
אפל השקיעה מיליארדי דולרים בהכשרת מיליוני מהנדסים מיומנים בחו"ל. לסין ולהודו, עם אוכלוסייתן העצומה, יש פשוט יותר מהנדסים מיומנים מאשר לארצות הברית – וזה עולה לאפל הרבה פחות לשלם לאותם עובדים.

סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל המנוח, העלה את הנושא בפגישה באוקטובר 2010 עם הנשיא לשעבר ברק אובמה. הוא כינה את מערכת החינוך החלשה של אמריקה מכשול עבור אפל, שזקוקה ל-30,000 מהנדסים כדי לתמוך בעובדי המפעל שלה.
