הקואליציה השלטת בפורטוגל, הברית הדמוקרטית (AD/PSD-CDS), ניצחה בבחירות הכלליות שהתקיימו אתמול (ראשון) עם 32% מהקולות, והמשיכה להחזיק במעמדה ככוח הפוליטי החזק במדינה. לאחר ספירת 99% מהקולות, המפלגה הסוציאליסטית קיבלה 23.38% ומפלגת צ'גה הימנית – 22.56%. שתי המפלגות יקבלו 58 מושבים כל אחת בפרלמנט החדש.
הברית הדמוקרטית, שלא השיגה רוב בפרלמנט, תוכל לנסות לגבש קואליציה עם מפלגות קטנות, או להמשיך כממשלת מיעוט, כפי שעשתה בקדנציה הקודמת. האפשרות השנייה מעמידה אותה בפני סיכון של הפלת הממשלה באמצעות איחוד כוחות של האופוזיציה, כפי שקרה בחודש מרץ.

הבחירות התקיימו בעקבות משבר פוליטי שפרץ לאחר שתי הצעות גינוי שהגישו צ'גה ומפלגת ה-PCP, בעקבות פרשה הקשורה לראש הממשלה לואיש מונטנגרו וחברת עורכי דין של בני משפחתו. מונטנגרו הכחיש כל ניגוד עניינים וטען כי העביר את ניהול העסק לאשתו וילדיו מאז מינויו לראש המפלגה.
חוסר הוודאות הפוליטי גובר על רקע תוכניות ממשלת פורטוגל להשקיע מעל 22 מיליארד אירו מכספי האיחוד האירופי. שיעור ההצבעה הגבוה הביע תסכול מהמערכת הפוליטית, ותרם להתחזקות מפלגת צ'גה, שנחשבת לאלטרנטיבה לשתי המפלגות המרכזיות.
הסוציאל-דמוקרטים מקווים שצמיחה כלכלית מוערכת של 1.9% ושיעור אבטלה של 6.4% ישמרו על תמיכתם בציבור. נשיא פורטוגל קרא לבוחרים לשמור על יציבות פוליטית, לנוכח אתגרי ביטחון וכלכלה המאיימים על היבשת כולה.
