זה כבר נשמע כמו קלישאה, אבל אלו הם באמת שעות וימים דרמטיים לעתיד המלחמה ברצועה. בעוד צה"ל כבר סיים את כל ההיערכויות שלו לחזרה ללחימה בתמרון רחב ועצים, לשכת ראש הממשלה הודיעה בצהריים כי למשלחת בדוחא ניתן מנדט לא רק לחתור לעסקה על פי מתווה ויטקוף, אלא גם ניתן המנדט להביא עסקה לסיום המלחמה.
יש כמה משמעויות שניתן לקרוא בין השורות. בראש ובראשונה התמרון נדחה, השאלה היא לכמה זמן – והתשובה היא שזה בעיקר בידיים של חמאס. אם בדוחא ארגון הטרור יראה רצינות בשיחות אף אחד לא יחזור לתמרון – זה יכול לקחת כמה ימים טובים, אולי אפילו מעבר לשבוע. אם חמאס לא יראה רצינות – אין טעם להיגרר לפרובוקציה, וצריך לחזור ללחימה בהקדם.

אם הלחץ הצבאי, חיסולו של מוחמד סינוואר והתקיפות הנרחבות שראינו בסוף השבוע הובילו את חמאס לחזור לשולחן המשא ומתן – אז תארו לעצמכם מה יקרה אם אוגדות יחלו בתמרון. הכוחות כבר גוייסו והם רוצים להיכנס ולהכריע את חמאס – אבל הם צריכים מנהיגות שתשלח אותם לשם, וכל עוד המנהיגות לא מקבלת החלטה הם כרגע במצב המתנה.
להערכתי, ישראל תיקח בשתי ידיים עסקה שמסיימת את המלחמה – ובלבד שזה יעמוד בתנאי המלחמה שהממשלה קבעה: החזרת כל החטופים, פירוז הרצועה מנשק ויציאת בכירי הארגון מהרצועה. הם לא יכולים להכתיב שום תנאי שקשור לשיקום הרצועה או לדרוש ערבויות שהם יישארו בחיים – את רוצחי מינכן רדפנו שנים רבות וגם אותם צריך לרדוף עד יום מותם.

חמאס לא יכול להכתיב לישראל כמה סיוע הומניטרי ייכנס לרצועה, זה לא שבאמת אכפת להם מהעזתים – אכפת להם לצרוב נרטיב בתודעה העולמית. ובנוסף, ישראל לא יכולה להסכים בשום אופן שההסכם הזה ייחתם בגיבוי מועצת הביטחון של האו"ם, כיוון שמהלך כזה ימנע מאתנו חזרה למלחמה גם אם מחר בבוקר יקום מישהו בעזה ויקרא לעצמו חמאס – ישראל לא תוכל על פי הסכם כזה לחסל אותו. לכן אין טעם בכלל לדבר על תנאים של חמאס, התנאי היחיד שהם צריכים לקבל זה שחמאס יעזוב את הרצועה וישאיר את שיקומה לשאר העולם.
לצד כל זה ישראל חייבת לתחום את זמן השיח ולהציב דד ליין, למשל – אם לא ייחתם הסכם עד יום מסוים בשעה מסוימת, מבצע מרכבות גדעון ייצא לדרך. בלי תנאי כזה חמאס פשוט ימשיכו לגרור אותנו לעוד ועוד ימים של חוסר החלטה, ימים בהם מגוייסים עשרות אלפי חיילי מילואים שעולים למדינה ולמשק. שלא נדבר על המחיר האישי, ועל הרבה מאוד ימים בהם החטופים עדיין ברצועה בלי אופק להחזרתם ועם שיח שספק אם בסופו תתממש עסקה כזו או אחרת.
