accessibility-icon
share-icon
 המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, ארכיון | צילום: שאטרסטוק
המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

יועץ בכיר לח'אמנאי: נתחייב להסכם גרעין בתמורה להסרת סנקציות

נעמי רחליס

נעמי רחליס

יז אייר ה'תשפה (15.05.25)

18

4

like

2

dislike

עלי שמח'אני, יועץ בכיר של ח'אמנאי, הצהיר בריאיון כי איראן מוכנה להתחייב לא לייצר נשק גרעיני ולהיפטר ממאגרי האורניום המועשר לרמה גבוהה • הוא אף הסכים הסכים להעשיר אורניום לרמות נמוכות בלבד לצרכים אזרחיים ולאפשר לפקחים בינלאומיים לפקח על התהליך - אך מה התמורה?


עלי שמח'אני, יועץ בכיר של עלי ח'אמנאי, פירט הלילה (בין רביעי לחמישי) בריאיון ל-NBC את תנאי איראן להסכם גרעין: "טהראן תתחייב לא לפתח נשק גרעיני בהסכם גרעין בתמורה להסרת הסנקציות. ניפטר ממאגרי האורניום המועשר שלנו לרמה גבוהה, נאפשר פיקוח נרחב ונעשיר אורניום לרמה אזרחית בלבד".

לדבריו, בתמורה להסרת כל הסנקציות הכלכליות שיש על איראן, הם יסכימו להתחייב לא לייצר נשק גרעיני, להיפטר ממאגרי האורניום המועשר לרמה גבוהה, להסכים להעשיר אורניום לרמות נמוכות בלבד לצרכים אזרחיים ולאפשר לפקחים בינלאומיים לפקח על התהליך. מדובר באישור לחזור להסכם הדומה לזה שחתם עליו אובמה.

ברקע סיום האולטימטום של טראמפ: שיחות המשא ומתן יתחדשו

ברקע סיום האולטימטום של טראמפ: שיחות המשא ומתן יתחדשו

33
11.05.25|אפרת ברינר

לבינתיים נמשכות שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן. בתחילת השבוע דווח כי טראמפ הביע תסכול מאי ההתקדמות בחתימה על הסכם גרעין חדש. נראה שהשיחות נמצאות במשבר שהולך אולי אפילו להחריף. מבחינת ישראל מדובר בחדשות טובות.

איראן חייבת לדלל את כל האורניום המועשר שלה, כחלק מתנאי ההסכהם ולשלוח אותו למקום מרוחק מחוץ למדינה. שליחו של טראמפ למזרח התיכון, סטיב וויטקוף הוסיף השבוע תנאי כי שלושת מתקני השערת אורניום הגדולים של איראן, בנתאנס, בפורדו ובאספהן, חייבים להתפרק.

בצל התקדמות השיחות בין ארה"ב וטהראן, רשת פוקס ניוז חשפה לאחרונה כי איראן מפעילה במשך כעשר שנים אתר גרעיני צבאי לא הרחק מטהראן. לאתר הזה, על פי הפרסום בפוקס ניוז, לא יכולה להיות איזושהי תכלית אזרחית – והוא מפר את כל ההסכמים בנושא הגרעין שאיראן הייתה חתומה עליהם.

עקבו אחרינו גם ב-Google News