מעל שלושה חודשים חלפו מאז הכריז שר הביטחון ישראל כ"ץ על הקמת מנהלת ההגירה לתושבי עזה – גוף שנועד ליישם את חזון הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ על טרנספר מרצועת עזה. המנהלת הוקמה במטרה לאפשר מעבר בטוח ומבוקר לעזתים המעוניינים לעזוב מרצון למדינות שלישיות, תוך הקמת תשתיות נדרשות ותיאום מול גורמים בין-לאומיים.
המציאות כיום שונה לחלוטין מהתחזיות האופטימיות של משרד הביטחון. נכון לעכשיו, מתוך כ-2 מיליון תושבי עזה, הצליחה המנהלת להוציא מהרצועה פחות מ-300 עזתים למדינות שלישיות – מספר זעום המהווה 0.015 אחוז בלבד. מרבית העוזבים הם עזתים בעלי אזרחות כפולה, שיכלו לעזוב גם ללא מעורבות המנהלת.

העובדה שהמנהלת לא מפרסמת מספר מדויק של עוזבים ללא אזרחות כפולה, מעלה תהיות קשות לגבי השקיפות של הגוף והאפקטיביות שלו. יתרה מכך, נראה כי עד כה לא הוקמה מערכת פנייה מסודרת או ערוץ תקשורת ציבורי שמאפשר לתושבי עזה לפנות למנהלת ישירות.
נראה כי המנהלת כמעט ואינה פועלת בשטח. בחיפוש מהיר באינטרנט לא ניתן למצוא פרטים על דרכי ההתקשרות עמה, ואף לא מערך דוברות רשמי. במקום תוצאות ברורות בשטח – מתקבלות תשובות מעורפלות וחוסר שקיפות.

לאחר פניות שלנו בנושא, המנהלת אפשרה לפתע ל-300 עזתים לעזוב את הרצועה למדינות אירופה, האמירויות וירדן, כאשר האחרונות קיבלו גם תושבים ללא אזרחות כפולה. עם זאת, לא נמסר כמה מתוך העוזבים אכן אינם בעלי אזרחות כפולה – פרט קריטי שהמנהלת לא סיפקה.
כשלושה חודשים אחרי ההכרזה עדיין לא הושגה אף הסכמה רשמית מול מדינות יעד שיסכימו לקלוט את העזתים המהגרים. המנהלת אמנם פועלת למצוא פתרונות ומדינות שלישיות, אך בפועל – לא קיימת תשתית אמיתית ליישום ההגירה.
בנוסף, ידוע כי מאז תחילת השנה יצאו כ-50 אלף עזתים בעלי אזרחות כפולה למדינות שונות, בעיקר לאירופה, ללא קשר לתוכנית ההגירה. אלה עזבו באופן עצמאי ולא כתוצאה מפעילות המנהלת.

המצב הקיים מעלה שאלות רבות כלפי שר הביטחון ישראל כ"ץ וראש הממשלה נתניהו: מדוע המנהלת לא מפרסמת נתונים עדכניים על מספר העוזבים? האם יש דרך לפנות למנהלת באופן ישיר על ידי העזתים? מדוע לא הופעל מערך מקצועי שיבטיח מעבר בטוח ומבוקר כמתחייב מההכרזה המקורית? האם נכון בכלל לדבר על הצלחה כאשר המנהלת הצליחה להוציא פחות מ-300 עזתים מתוך 2 מיליון?
