שר החינוך ויו״ר המל״ג יואב קיש בפנייה לשר האוצר בדרישה לנקוט בצעדים מיידיים לשלילת תקצוב מהאוניברסיטה העברית ואוניברסיטת תל אביב, בעקבות אירועי “נכבה” שאושרו על ידי הנהלות המוסדות ומתקיימים בתחומן תוך שימוש במשאבים ציבוריים.

"לאור רצח העם": באוניברסיטה העברית מקיימים שבוע ציון לנכבה
לדברי קיש, "מדובר באירועים המאושרים במפורש על ידי הנהלות האוניברסיטאות, הנערכים בשטחו, תוך שימוש במשאבים ציבוריים. מעבר לעובדה שפעילות זו פוגעת באופן בוטה בכבודה ובריבונותה של מדינת ישראל, היא עולה כדי הפרה לכאורה של החוק, הקובע כי מוסד ציבורי אינו רשאי לקיים פעילות הכוללת ציון יום הקמת המדינה כיום אבל, פעילות המהווה "הוצאה שמנה נתמכת" לצורך שלילת תקציב".

שר החינוך כתב כי "יש להבהיר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים. החוק הישראלי, לחוק יסודות התקציב, נועד למנוע שימוש בכספי ציבור לצורך פעילות המערערת על עצם הלגיטימיות של מדינת ישראל. כאשר מוסד ציבורי מתוקצב בוחר לאפשר או לממן אירועים שמציינים את יום העצמאות של מדינת ישראל כיום אבל, הוא אינו רק חורג מערכים בסיסיים של מערכת ציבורית במדינה יהודית ודמוקרטית, אלא פועל בניגוד מובהק להוראות החוק. פעילות כזו פוגעת באמון הציבור ובמוסדות המדינה, ויש להציב לה גבול ברור".
הוא הוסיף כי "אין מדובר באירוע נקודתי או חריג מנותק מהמציאות אלא בחלק ממגמה רחבה ומדאיגה. בתקופה האחרונה אנו עדים לריבוי מקרים של הסתה אנטי-ישראלית, סתימת פיות של אנשי ימין, והפיכת חופש אקדמי לכלי בשירות שטיפת מוח אידיאולוגית של השמאל הקיצוני. מוסדות שאמורים לשמש כמגדלור של חקר, סקרנות ופלורליזם הפכו, לא פעם, לזירה של השתקה, דה-לגיטימציה וערעור על יסודות המדינה מצב זה אינו מתקבל על הדעת ויש לעצור אותו בנחישות".

באוניברסיטה העברית החל ביום ראשון שבוע "זיכרון לציון הנכבה" שיכלול מספר אירועים וכנסים בנושא. "לאור רצח העם והעקירה המתמשכים, אנו מאמינים בחשיבות להזכיר את זכותנו לקיומנו. היו חלק מהקול הקולקטיבי הדוחה את השכחה ואת רצח העם של עמנו", נכתב ברשתות החברתיות.
עשרות אלפי סטודנטים ואנשי צוות באוניברסיטה העברית, קיבלו מכתב מהסגל הבכיר אשר מבקש ״לגלות מתינות״ לקראת יום הנכבה – אותו עתידים לציין סטודנטים ״חברי הקהילה הערבית-פלשתינית".

במכתב צוין כי "הימשכות המלחמה והמועדים המתקרבים בלוח השנה הופכים את התקופה הנוכחית למאתגרת במיוחד עבור הסטודנטים, חברי הסגל האקדמי והסגל המנהלי. השבוע שלפנינו בו חברי בקהילה הערבית פלשתינית מציינים את הנכבה".
בתוך כך, בעקבות הפגנת ״שבוע הנכבה״ שקיימו סטודנטים מתאים התומכים בארגוני הטרור. סטודנטים מהתאים הציוניים ״דרור״ של הציונות הדתית, ״אם תרצו״, ו״לביא״ הניפו מול המפגינים דגלי ישראל.
על שלטים שהונפו במקום נכתבו ביטויים בערבית כמו ״ההשמדה נמשכת והנכבה היא מציאות מתמשכת״, ״הדם הפלשתיני אינו נתון למשא ומתן עם הכיבוש״ ועוד. על פי סטודנטים שנכחו במקום, אחד מאנשי ההנהלה ביקש שלא לקרוא "נכבה חארטה" וטען שמדובר בהסתה.
באוניברסיטת תל אביב הגיבו: "אוניברסיטת תל אביב דוחה בשאט נפש את איומיו של שר החינוך לנקוט בפעולות לא חוקיות ולשלול תקציב מאוניברסיטת תל אביב. אותו שר חינוך, אשר מעולם לא גילה ענין בנעשה באוניברסיטה, לא באנשי ונשות המילואים שלנו, לא בחרמות שמכריזים עלינו מוסדות בעולם, ובוודאי לא בהוראה ובמחקר המתקיימים כאן, מנסה עכשיו להלך עלינו אימים".
לדבריהם, "לגוף הענין: לפי החוק במדינת ישראל הפגנות, המתקיימות ביוזמת סטודנטים ביום הנכבה ברוב האוניברסיטאות בישראל, חוסות תחת הגנת חופש הביטוי וחופש ההפגנה. בתל אביב מתקיימת הפגנה לציון יום הנכבה בככר אנטין שהיא מחוץ לקמפוס האוניברסיטה, בשליטתה ובאישורה של המשטרה. למותר לציין שהאוניברסיטה אינה מוציאה הוצאה כספית כלשהי בהקשר לאירועים אלו. גם הפעם "שכח" שר החינוך לבדוק את העובדות טרם שלח מכתב, שנראה שמטרתו העיקרית הינה יחסי ציבור".
