כארבעה חודשים חלפו מאז שראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ הציגו במסיבת עיתונאים דרמטית את תוכנית הטרנספר מרצועת עזה. ומאז שטראמפ נתן את "האור הירוק" לפתיחת שערי הגיהינום על עזה, אך במציאות – דבר לא התקדם.
למרות הכרזת הקבינט הביטחוני על מבצע "מרכבות גדעון" לפני יותר משבוע, אשר כלל את הרחבת הלחימה עד לכיבוש הרצועה, בפועל ניכר כי הדברים מדשדשים. אלפי מילואימניקים גויסו, עזבו את בתיהם, משפחותיהם ועבודותיהם – אך בשטח אין שינוי. הלוחמים שחזרו לעזה עם מוטיבציה גבוהה מרגישים כי הדרג המדיני והביטחוני איבד את הדרך לניצחון מוחלט.

"הפכו את המילואימניקים למשקולת – וזה שקר"
בתוכנית "הפטריוטים" אמש, התארח רס"ן במיל' יואל שילה, מפקד גדוד 43 שפעל בחטיבת בנימין ובגזרת עזה, ודיבר על תחושת התסכול בקרב לוחמי המילואים. לדבריו, הלוחמים באים במטרה אחת – לנצח, אך נתקלים בדשדוש מצד הדרג המדיני.
"מה שהוביל אותנו לצאת עם העצומה היה תחושת דשדוש בעצירת הלחימה", סיפר שילה. "במקביל שמענו קריאות נגד לוחמי המילואים, כאילו אנחנו בעיה – כאילו לא התייצבנו, כאילו מעכבים את הניצחון. והמציאות היא בדיוק הפוכה".
לדבריו, בזמן שהשיח הציבורי הציג את המילואימניקים כנטל, הלוחמים עצמם היו עסוקים במאמץ הקרבי. "אנחנו, המפקדים והלוחמים בבית או בגזרות, פשוט לא יכולים לשתוק. הפכו את המילואימניקים למשקולת – וזה שקר. אנחנו באים לנצח! רוצים לנצח! ומשלמים את המחיר הכי כבד על כך שאין ניצחון".
"המילואימניקים הם הלב של הלחימה"
רס"ן שילה מדגיש כי לוחמי המילואים אינם הבעיה, אלא חלק בלתי נפרד מהפתרון: "אנחנו משלמים מחירים במשפחה, בעבודה, בלימודים. כל אחד מקריב משהו בחיים האישיים שלו. אנחנו כאן כדי לנצח, ואנחנו צבא הניצחון".
הוא הוסיף כי "מי שמבקר את מערך המילואים פשוט לא רואה את המציאות בשטח: המילואימניקים הם לא רק עמוד השדרה של הלחימה – הם הלב שלה. מלאי רוח, מלאי אמונה. זו הדרך לניצחון".

איפה ההתקדמות?
למרות השחרור המהיר של החטוף הישראלי-אמריקני עידן אלכסנדר, שהתרחש ללא תמורה מצד ישראל, התחושה היא כי חמאס מזהה את חולשתה של ישראל ופועל בהתאם. חמאס לא ויתר על דרישותיו לשחרור מחבלים והפסקת הלחימה בתמורה לכל חטוף נוסף.
המילואימניקים שגויסו במטרה להחזיר את החטופים ולמגר את חמאס מתחילים לאבד אמון בדרג המדיני והביטחוני. תחושת הדשדוש והיעדר ההתקדמות גורמת להם לתהות – האם ישנה אסטרטגיה ברורה להשגת הניצחון?
