פסח שני, אותו מיני חג שמגיע חודש אחרי פסח, הוא לא סתם תזכורת רוחנית להקריב את הקרבנות לאלו שלא הספיקו. הוא סטירת לחי למנטליות הישראלית שמסרבת ללמוד מטעויות, שמתבוססת בהלקאה עצמית במקום לקום ולתקן. כשאנחנו עדיין סוחבים את הצלקות של השבעה באוקטובר וכשחטופים מוחזקים עדיין בשבי החמאס, פסח שני הוא לא רק שיעור תורני – הוא צו השעה.

האדמו"ר השישי בשושלת חב"ד, הרבי הריי"ץ, אמר על היום הזה: "פסח שני מלמדנו כי לעולם אין זה מאוחר מדי, תמיד אפשר לתקן". בתורה כתוב על פסח שני כי הוא מיועד ל"איש כי יהיה טמא לנפש או בדרך רחוקה לכם" – כלומר, למי שטמא ולא יכול להיכנס לבית המקדש ולמי שהיה בדרכים.
הרבי הריי"ץ מפרש זאת בכך שאפילו מי שהוא 'טמא' או 'בדרך רחוקה', ואפילו אם הדבר היה 'לכם' – שההתרחקות נעשתה מרצונו – גם אז בידו לתקן זאת. גם אם טעינו, גם אם נתנו לקונספציה של "שקט תמורת שקט" לעוור אותנו, גם אם התנתקנו מהערכים שלנו – הדלת לתיקון פתוחה. ויותר מזה, כשאדם מתחייב לתקן, הוא לא רק חוזר למקום שבו היה, אלא מקבל כוחות לעשות את זה טוב יותר, חזק יותר, נכון יותר.

פסח שני הוא לא כמו פסח ראשון, עם כל ההכנות המייגעות של ביעור חמץ וספירת ימים. זה יום אחד, ישר ולעניין, שבו התיקון קורה בזמן מקוצר. זוהי קריאה מהתורה לשיקום, גם אם בעבר כשלנו, כי יש דברים שאי אפשר להחזיר – לא את הנרצחים של השבעה באוקטובר, לא את הלוחמים ששילמו בחייהם על שיטות לחימה כושלות, ולא את האמון הציבורי שקרס כשגילינו שהממסד שוב ושוב משקר לנו. אבל יש דברים שאפשר לתקן, והם מתחילים עכשיו.
קחו את משבר החטופים. שנה וחצי אחרי השבעה באוקטובר, אנחנו עדיין לא מצליחים להחזיר אותם הביתה. הממשלה מדברת, המו"מ מתקדם ואז נתקע, והציבור? הציבור מתפלג בין מי שצועק "תחזירו אותם בכל מחיר" לבין מי שמבין ששחרור מחבלים יוביל לעוד טבח. זו טעות לאומית שאנחנו ממשיכים לשלם עליה, אבל פסח שני מזכיר לנו: אפשר לתקן. אפשר לדרוש מדיניות נוקשה יותר, אפשר להפעיל לחץ צבאי שישבור את חמאס, ואפשר להפסיק להתנצל על כך שאנחנו שמים את הביטחון שלנו לפני הכל.
התיקון הזה לא יקרה אם נמשיך להתבוסס בהלקאה עצמית או להאשים אחד את השני. פסח שני מלמד אותנו שמי שרוצה לתקן לא מחכה שמישהו אחר יעשה את העבודה. הוא לוקח אחריות. הוא דורש. הוא פועל. בדיוק כמו אותם יהודים טמאים שזעקו "למה ניגרע?" והביאו לעולם מצווה חדשה, אנחנו צריכים לזעוק: למה ניגרע מביטחון? למה ניגרע מאחדות? למה ניגרע מעתיד שבו ילדינו לא יצטרכו לפחד מטילים או מסכינים?
הזדמנות שנייה היא לא סתם מתנה – היא חובה. אנחנו לא יכולים להחזיר את מה שאבד, אבל אנחנו יכולים להבטיח שלא נאבד עוד. פסח שני הוא הקריאה שלנו להתעורר, לתקן, ולהפוך את הטעויות של העבר לכוח שיבנה עתיד חזק יותר. הגיע הזמן לתבוע את התיקון שלנו – ולהפוך אותו לניצחון.
