אוקראינה החלה לבחון את האפשרות לשנות את עוגן המטבע שלה ולעבור להצמדה לאירו במקום לדולר, כך אמר נגיד הבנק המרכזי האוקראיני, אנדריי פישני, בריאיון שפורסם בסוכנות הידיעות רויטרס. המהלך, אם אכן ייצא לפועל, יהיה שינוי גיאו-כלכלי משמעותי עבור המדינה, שבמשך כמעט שלושה עשורים קשרה את מטבע ההריבניה לדולר האמריקאי.
לדברי פישני, שינויי עומק במבנה הסחר הגלובלי, התחזקות תפקידה הביטחוני של אירופה בהגנה על אוקראינה, חוסר היציבות בשווקים והדיונים המתקדמים על הצטרפות עתידית לאיחוד האירופי – מחייבים את קובעי המדיניות לבחון האם האירו צריך להפוך למטבע הייחוס של אוקראינה.
"מדובר בתהליך מורכב הדורש היערכות איכותית ורב-תחומית", אמר פישני, במה שנחשב להצהרה הישירה ביותר מצד בכיר אוקראיני עד כה בנוגע לשינוי אפשרי במדיניות המטבע.

כיום הדולר ממשיך לשלוט בעולם הסחר והעתודות הבינלאומיות, אך מגמות חדשות כמו מדיניות המכסים האגרסיבית של ממשל טראמפ ושיקולים גיאופוליטיים עולמיים, מביאים מדינות רבות לשקול מחדש את התלות בדולר.
ברקע הדברים, אוקראינה ממשיכה להישען על מימון חוץ נרחב – הצפי לשנת 2025 עומד על 55 מיליארד דולר. במקביל, נחתם הסכם עם ארה"ב על גישה מועדפת של וושינגטון לעסקאות בתחום המינרלים באוקראינה, כחלק ממאמצי השיקום וההשקעה במדינה.
למרות הדומיננטיות של הדולר בשוק המט"ח, הבנק המרכזי האוקראיני מציין כי בשנים האחרונות נרשמה עלייה, אם כי מתונה בשיעור העסקאות הנקובות באירו.
