סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אתמול (רביעי) כי איחוד האמירויות משמשת כמתווכת במגעים חשאים בין ישראל לסוריה, תוך הקמת ערוץ תקשורת חשאי בין הצדדים. על פי המקורות, הדיונים מתמקדים בנושאי ביטחון ובמספר תיקי לוחמה בטרור. המקור הדגיש כי עניינים צבאיים טהורים, ובפרט אלו הנוגעים לפעילות צה"ל בסוריה, אינם נכללים במסגרת הערוץ הנוכחי.
נשיא סוריה החדש, אחמד אל-שרע, הידוע גם בשם אבו מוחמד אל-ג'ולאני, מי שעמד בראש היא'ת תחרור א-שאם, מבקש לבסס את מעמדו כמנהיג לגיטימי בסוריה ולזכות בהכרה בינלאומית.

אל-ג'ולאני רואה בשיח עם ישראל הזדמנות אסטרטגית לקדם את מטרותיו, שכן יחסים משופרים עם ישראל עשויים לפתוח דלתות לשיתוף פעולה עם המערב, ובראשו ארצות הברית. נראה גם כי אל-ג'ולאני אינו מעוניין, לפחות בשלב זה, בהסלמה צבאית משמעותית מול ישראל, שעלולה לסכן את מאמציו לייצב את שלטונו בסוריה.
השיחות, המוגבלות כרגע לנושאים טכניים וביטחוניים, נועדו להפחית מתיחות ולמנוע הסלמה בין הצדדים, במיוחד לאור התקיפות הישראליות המתמשכות בסוריה נגד יעדי טרור. גורם המצוטט בדיווח רמז כי "אין גבול למה שעשויים לדון עליו בסופו של דבר", מה שמותיר פתח אפשרי לשיחות עתידיות בנושאים רחבים יותר.

התיווך של איחוד האמירויות ממחיש את תפקידה המרכזי כגורם מייצב במזרח התיכון ואת מחויבותה לקדם שיתוף פעולה אזורי. מאז חתימת הסכמי אברהם ב-2020, האמירויות הפכה לשותפה אסטרטגית מרכזית של ישראל, והיא ממשיכה למלא תפקיד מפתח בגישור בין ישראל לשחקנים אזוריים. התיווך הנוכחי משקף את האינטרס המשותף של ישראל והאמירויות למנוע התחזקות של גורמים קיצוניים, כמו איראן ופרוקסי שלה, בסוריה.
