ארצות הברית מרחיבה את מאמצי איסוף המודיעין שלה בנוגע לגרינלנד, כחלק מהשאיפה של הנשיא דונלד טראמפ להשתלט על האי, כך על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל
על פי הדיווח, בשבוע שעבר בכירים תחת ראשת המודיעין הלאומי טולסי גבארד הוציאו "הודעת דגש איסוף" מסווגת לראשי סוכנויות המודיעין, ובה הנחיה ללמוד על תנועת העצמאות של גרינלנד ועל עמדות התושבים כלפי הפקת משאבים אמריקאית באי.
ההודעה, שהופצה לסוכנויות כמו ה-CIA, ה-DIA וה-NSA, קראה לזהות אנשים בגרינלנד ובדנמרק התומכים במטרות האמריקאיות עבור האי, תוך שימוש בכלים כגון לווייני מעקב, יירוט תקשורת וסוכנים בשטח.
גרינלנד כזכור, חלק מממלכת דנמרק ובעלת שלטון עצמי, היא בת ברית ותיקה של ארה"ב וחברה בנאט"ו. לארה"ב יש אינטרסים מגוונים בשליטה על האי וכבר כיום יש לה בסיסים בחצי האי שבאוקיינוס הארקטי.
הודעת "דגש איסוף" נועדה לסמן עדיפות מודיעינית למעקב, תוך הכוונת המשאבים הנחוצים לנושאים בעלי עניין גבוה כמו זה. לפי הג'ורנל, ההוראה למעשה מלמדת על החשיבות שטראמפ מייחס לחצי האי ולרצון להשתלט עליו.
דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'יימס יואיט, סירב להתייחס לדיווח עצמו, אך ציין כי "הנשיא הבהיר שהביטחון של גרינלנד והאוקיינוס הארקטי מעסיק את ארה"ב"
טולסי גבארד זעמה על ההדלפה ולמעשה אישרה את הפרטים: "הוול סטריט ג'ורנל צריך להתבייש על שיתוף פעולה עם גורמים במדינה העמוקה (דיפ-סטייט) שמבקשים לערער את הנשיא באמצעות פוליטיזציה והדלפה של מידע מסווג. הם מפרים את החוק ופוגעים בביטחון ובדמוקרטיה שלנו".
