בעקבות ירידה חדה בילודה בארה"ב, הנשיא דונלד טראמפ שוקל יוזמה חדשה לעידוד וחיזוק מוסד המשפחה. הנשיא הציע כי כל אם טרייה תקבל מענק של 5,000 דולר על כול לידה. גורמים המעורים בפרטי התוכנית מעריכים כי אם תאושר, היא תיכנס לתוקף כבר במהלך השנה, כך פורסם היום (רביעי) ברשת פוקס ניוז.
מגמת הירידה מעוררת דאגה בקרב כלכלנים, מנהיגים חברתיים ובכירי מערכת הבריאות. החשש מהשלכות המשבר הדמוגרפי עלה לאחרונה לכותרות, בין היתר בעקבות דבריו של אילון מאסק, שהזהיר כי הירידה בילודה מהווה "איום גדול יותר על עתיד הציוויליזציה מאשר שינויי האקלים או סכסוכים צבאיים". מאסק ציין כי "אם לא יהיו לנו ילדים – לא תהיה ציוויליזציה".

במקביל, מחקר חדש של המכון ללימודי משפחה בארה"ב קבע כי הירידה בילודה נובעת ישירות מהיחלשות מוסד הנישואין ומהתפיסה התרבותית שמשאירה את המשפחה מאחור. על פי הנתונים, זוגות נשואים בארצות הברית ממשיכים להביא ילדים מעבר לרף ההחלפה הטבעי, אך מספר הזוגות הנשואים נמצא בירידה חדה. לנוכח המצב, בממשל בוחנים בימים אלה את האפשרות להעניק "בונוס לידה".
על פי הדיווחים ל"פוקס ניוז", הכוונה היא להתנות את המענק לזוגות נשואים בלבד. ההחלטה מגיעה מתוך התפיסה כי ילדים במשפחות כאלה זוכים ליתרונות משמעותיים לאורך חייהם וכי המדינה נדרשת להשקיע בהם פחות מבחינה כלכלית וחברתית. לאורך ההיסטוריה האמריקנית, נטען כי המבנה המשפחתי היציב היה המנוע המרכזי לחוסן החברתי והכלכלי.

מחקרים רבים הצביעו לאורך השנים כי ילדים במשפחות נשואות זוכים ליתר ביטחון, השכלה טובה יותר, השתלבות קלה יותר בשוק העבודה ופחות נזקקים לסיוע מהמדינה. על פי האתר האמריקאי, ההבנה הזו עמדה בבסיס שורת חוקים במדינות שונות בעולם המערבי שנועדו לעודד את מוסד הנישואין כאשר הדיון סביב מבנה המשפחה בארה"ב אינו חדש.
כבר בשנות ה-40 זיהה הסוציולוג קארל צימרמן שלושה מודלים משפחתיים שעיצבו את התרבות המערבית: המשפחה המורחבת, המשפחה הגרעינית והמשפחה האטומיסטית, שבה כל פרט דואג לעצמו והקשרים החברתיים נחלשים. צימרמן הזהיר כי מעבר ממודל המשפחה המסורתית למבנה מפורר מביא עמו הידרדרות מוסרית, חוסר יציבות אזרחית ועלייה באלימות.

שיעור הילודה נמצא בירידה מתמשכת גם במדינות במערב, כאשר התוצאה היא עלייה במקרי דיכאון, בדידות ומשברי זהות בקרב צעירים. במקביל, המדינות מתמודדות עם קושי גובר לתחזק מערכות רווחה, כלכלה וצבא, נוכח המחסור בדור צעיר. על רקע זה, הצעת המענק זוכה לתמיכה בקרב גורמים שמרניים אך לביקורת מצד חוגים פרוגרסיביים.
בניגוד לתמיכה יש הטוענים כי מדובר בניסיון "לכפות ערכים שמרניים באמצעות תמריץ כלכלי", אחרים רואים בכך צעד מתבקש לנוכח משבר מתמשך שמאיים לפורר את החברה האמריקנית. על פי סקרי דעת קהל עדכניים, כשני שלישים מבני דור ה-Z בארצות הברית עדיין מעוניינים להינשא, אך מרביתם חשים כי החברה המודרנית מדכאת את השאיפה הזו ומציעה חלופות ריקות מתוכן.
