accessibility-icon
share-icon
ארכיון | צילום: גרשון אליסון, פלאש 90
ארכיון | צילום: גרשון אליסון, פלאש 90

הלימודים יחלו רק ב-11:00 - ומה לגבי החינוך המיוחד?

ציפורה סימן טוב

ציפורה סימן טוב

ה אייר ה'תשפה (03.05.25)

29

4

like

0

dislike

למרות ניסיונות גישור ברגע האחרון – מחר תתקיים שביתה כללית בת שלוש שעות בגנים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים • החינוך המיוחד יפעל כרגיל • שר החינוך תוקף את האוצר: "אין פיצוי – תהיה שביתה" • סמוטריץ': "השביתה מיותרת ומזיקה למשק"


לפי הודעת הסתדרות המורים שפורסמה ביום שישי, ביום ראשון (4.5) תצא לדרך שביתה כללית של שלוש שעות במערכת החינוך. הלימודים בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים יחלו רק בשעה 11:00 בבוקר. מוסדות החינוך המיוחד יוחרגו מהשביתה ויפעלו כסדרם.

כך זה ייראה בפועל: אין פעילות עד 11:00, מורות מאיימות לא להגיע

בפועל, בין השעה 08:00 ל-11:00 לא תתקיים כל פעילות בגנים ובבתי הספר. לאחר מכן הלימודים יתחדשו, אך בשטח נשמעים קולות רבים של מורות המאיימות שלא להגיע כלל. ההערכה היא כי הורים רבים ייאלצו לקחת יום חופש. למרות שמדובר בהשבתה חלקית – היא צפויה לגרום לפגיעה קשה ביום העבודה במשק.

maximize-image
images-count2+
לימודים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מה הסיבה למשבר? קיצוץ – ללא פיצוי

המשבר פרץ בעקבות קיצוץ של 3.3% בשכר עובדי ההוראה, שהביא לפגיעה של מאות שקלים בשכרן של מורות וגננות. שר החינוך יואב קיש טוען כי לב המשבר אינו הקיצוץ עצמו, אלא העובדה שלא ניתן פיצוי דומה לזה שניתן לשאר עובדי המגזר הציבורי, בדמות שמונה ימי חופשה בשנים 2025–2026.

שיחה בין השרים – וניתוק

ביום שישי ניסו שר החינוך קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' לגשר על הפערים בשיחת טלפון – אך זו הידרדרה לטונים צורמים והסתיימה בניתוק. קיש כינה את סמוטריץ’ "מנותק", בעוד סמוטריץ’ השיב לו: "תתעשת – תקציב המדינה אושר גם בתמיכתך".

בשיחה עם כתבת חדשות 14 אורנית פורן-סויסה, הבהיר קיש: "המשבר הזה לא היה קורה אם האוצר היה מעניק למורות ולגננות את אותו הפיצוי שניתן לאחרים. אם יינתן פיצוי – לא תהיה שביתה". הוא הודיע כי יפנה לבית הדין לעבודה בניסיון למנוע את השביתה.

maximize-image
images-count2+
חיים גולדברג, פלאש 90

האוצר לא הגיע למו"מ – והביקורת גוברת

בשבוע שעבר התקיים סבב משא ומתן בהשתתפות כלל הגורמים – פרט למשרד האוצר, שלא שלח נציג. מהלך זה נתפס כהתעלמות, והחריף את תחושת המשבר בקרב הסתדרות המורים והנהגת משרד החינוך.

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד תקפה בחריפות את האוצר: "לנוכח התנהלותו חסרת האחריות, היהירה והאטומה – אנחנו מחריפים ומרחיבים את הצעדים. לא הוצעה שום תמורה כלכלית הולמת. מדובר בפגיעה חמורה בציבור המורות והגננות שאין לה הצדקה".

maximize-image
images-count2+
יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים | צילום: אבשלום ששוני, פלאש90

שר האוצר סמוטריץ’ פרסם הבהרה והכחיש את הטענות על חריגות או העדפה כלפי המגזר החרדי. לדבריו, "הפחתת השכר חלה באופן שוויוני על כלל עובדי ההוראה – כולל מוסדות חרדיים. רק מוסדות פרטיים שמקבלים פחות מ-40% תקצוב מדינתי אינם כלולים תחת ההפחתה. הטענות ההפוכות הן שקרים שמסיתים את הציבור".

המצב כעת: שביתה מחר – והחרפה באופק

נכון לשעת פרסום הכתבה, השביתה צפויה להתקיים כסדרה מחר בבוקר. אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון – הצעדים עשויים להחריף בהמשך השבוע.

לבקשת ראש הממשלה, יתקיים מחר בשעה 10:00 בבוקר דיון מרתוני בהשתתפות נציגי משרד האוצר, הסתדרות המורים ומשרד החינוך – במטרה לקדם פתרון מיידי לפערים שהתגלו בין האוצר להסתדרות המורים בנושא תנאי עובדי ההוראה, ולהבטיח את יציבות מערכת החינוך.

כדי לאפשר את קיום הדיון במלוא הרצינות, ולמנוע פגיעה בתלמידים ובהורים עד למיצוי התהליך – תפנה הממשלה היום לבית הדין לעבודה בבקשה לעיכוב זמני של השביתה שתוכננה למחר.

משרד החינוך עומד מאחורי עמדת המורים, ומאמין בצורך הדחוף בפתרון צודק. עם זאת, שביתה ערב מהלך רגיש – דווקא כשהמדינה כולה מתכנסת לשיח פותר – עלולה לפגוע במאמץ ולהחמיץ את ההזדמנות להסכמה.

עקבו אחרינו גם ב-Google News