עם ציון שמונים שנה לסיום מלחמת העולם השנייה, ראש העיר פמקה האלסמה מאמסטרדם התנצלה אמש (חמישי) על חלקה של העיר ברדיפת תושביה היהודים במהלך השואה, בהכרה נדירה באשמה על הירצחם של עשרות אלפי יהודים בעקבות החלטת מנהיגות אמסטרדם בזמן השואה.
"ממשלת אמסטרדם הייתה, כשזה היה חשוב, לא הירואית, לא נחושה ולא רחמנית, וזה באופן נוראי נגד תושביה היהודים", אמרה. האלסמה פרסמה את ההתנצלות בנאום בהנצחת השואה ב"Hollandsche Schouwburg", תיאטרון שהנאצים הפכו למרכז גירוש מרכזי שממנו נשלחו רבים מיהודי אמסטרדם למחנות ריכוז בהולנד ובחלקים אחרים באירופה.

לפני השואה היו באמסטרדם, בירת הולנד, 80,000 תושבים יהודים. הנאצים, בסיוע פקידים מקומיים, גירשו והרגו יותר מ-60,000 מהם. "מנהלים ופקידים לא רק היו קרים ופורמליסטים, אלא אפילו מוכנים לשתף פעולה עם הכובש", הוסיפה האלסמה: "זה היה חלק מבידוד, השפלה, גירוש, דה-הומניזציה ורצח של 60,000 יהודי אמסטרדם".
ממשלת העיר שיתפה פעולה עם הנאצים במספר מישורים; פקידי עירייה מיפו היכן מתגוררים יהודים ושוטרים מקומיים סייעו בגירוש חבריהם: "האנטישמיות לא הובאה להולנד על ידי הכובש הגרמני, והיא לא נעלמה לאחר השחרור. תמיד הייתה שנאה נגד יהודים – גם בעיירה הזו – ועדיין יש", טענה ראש העיר.
