הנציבות האירופית קנסה היום (רביעי) את חברות הטכנולוגיה האמריקאיות אפל ומטא, בטענה להפרת חוק השוק הדיגיטלי (DMA), כחלק מהמאבק הרגולטורי הגובר בין האיחוד האירופי לענקיות הדיגיטל – ובצל מתיחות גוברת מול ארצות הברית בזירת הסחר.
אפל נקנסה ב-500 מיליון אירו, לאחר שנמצא כי מנעה ממפתחים להפנות משתמשים לערוצים חלופיים לשירותים ותוכן. מטא, מצידה, נקנסה ב-200 מיליון אירו, בשל מודל הפרסום שלה המבוסס על בחירה בין תשלום לבין הסכמה לשיתוף נתונים – מודל שלדברי הנציבות כופה על המשתמשים למסור את פרטיהם האישיים.

לצד הקנסות, סגרה הנציבות שני תיקים נוספים נגד החברות: האחד נוגע לאי מתן אפשרות לבחירת דפדפן באפל, והשני להסרת Facebook Marketplace מרשימת השירותים החייבים תחת החוק החדש. הקנסות עצמם נחשבים מתונים יחסית, והנציבות הסבירה כי מדובר באכיפה ראשונה של חקיקה חדשה, שגובהה המרבי של הענישה בה עשוי להגיע עד 10% מהמחזור השנתי של החברות.
התגובות מצד החברות לא איחרו לבוא. אפל הודיעה כי תערער על ההחלטה, וטענה כי מדובר בפגיעה לא הוגנת בפרטיות המשתמשים ובביטחון המוצרים שלה. מטא טענה כי הנציבות מטילה למעשה תעריף מוסווה של מיליארדי דולרים, תוך כפייה על שינוי המודל העסקי.

המתיחות הכלכלית בין בריסל לוושינגטון גוברת, ותאגידי הענק בארה"ב משלמים את המחיר. טראמפ והנהגת הביג טק בארה"ב מאשימים את האיחוד האירופי ביצירת חסמי סחר המכוונים נגד חברות אמריקאיות, בעוד האיחוד טוען שהחקיקה אינה מפלה ואינה אמורה להיות חלק ממו"מ על מכסים.
