תחקיר טבח השבעה באוקטובר בקיבוץ עין השלושה שהתפרסם היום (רביעי) קובע כי כוחות צה"ל נכשלו במשימתם להגן על הקיבוץ. אנשי כיתת הכוננות לא היו מאומנים ומצוידים כראוי, ועם זאת הרבש"ץ פעל בגבורה למען הצלת התושבים.
הרבש"ץ נפל במהלך הקרבות הקשים יחד עם כוחות צה"ל שהגיעו, חברי כיתת הכוננות ואזרחים נוספים שהצליחו יחדיו למזער את נזקי המתקפה. התושבים פונו מהקיבוץ רק לאחר כ-36 שעות מתחילת המתקפה. התחקיר משבח את פעילות חברי כיתת הכוננות ואזרחים נוספים שהגיעו עצמאית לקיבוץ, על מנת לעזור בלחימה.
מלבד הכשל של צה"ל, התחקיר מתח ביקורת גם על אופן פינוי התושבים, שלא נוהל בצורה מסודרת ואף השאיר מאחור את העובדים הזרים.

הקרב על הקיבוץ – דקה אחרי דקה
כוח עתודה של חיילי גדוד 51, מחטיבת גולני, החל לנוע מספר דקות לאחר מטחי הרקטות משטח רצועת עזה בשעה 06:29, לכיוון השטח בין הקיבוץ לגדר וזיהה בשעה 06:45 שיירת אופנועים של מחבלי ארגון הטרור חמאס.
האופנועים נעו לעבר שטח הקיבוץ. הכוח פתח לעברם באש, טנק שהיה בגזרה פתח גם הוא בירי לעבר השיירה ואף דרס אותם. במקביל, בשעה 06:44 הזעיק רבש"ץ הקיבוץ, רם נגבי, את חברי כיתת הכוננות באמצעות קבוצת ה'ווצאפ'.

גל ראשון
המחבלים חדרו לקיבוץ בשני גלים. בגל הראשון שהחל בשעה 06:58, חדרו לקיבוץ כ-15 מחבלים והתפצלו לשני חוליות, במקביל הורה הרבש"ץ לחברי הקיבוץ להינעל בבתים ויחד עם חברי כיתת הכוננות קפץ לכיוון מזכירות היישוב.
בזמן הזה נרצחה תושבת הקיבוץ שניסתה להימלט מביתה. המחבלים ירו לעבר הרבש"ץ רקטת RPG, לאחר שחתר למגע, ורצחו אותו, לא לפני שהספיק לדווח למוקד על המתרחש. במקביל, כוח העתודה של גדוד 51 מנע ממחבלים נוספים לחדור ליישוב. תושבת נוספת נרצחה ביריות בשבילי היישוב בשעה 07:15.
כמה דקות לאחר מכן, בשעה 07:27, הטנק, מגדוד 77, שהיה באזור חבר לכוח של גדוד 51. המחבלים חוסלו בירי ובדריסה. לקראת השעה 08:00 עזבו המחבלים את שטח הקיבוץ.
גל שני
הגל השני החל לקראת השעה 08:30 כאשר חדרו לקיבוץ עשרות בודדות של מחבלים, ללא שיוך ארגוני. במקביל הטנק וכוח העתודה מגדוד 51 ניהלו מספר קרבות מסביב לקיבוץ נגד מחבלים.
בשעה 09:15 קיבל צוות הטנק פקודה לנוע לשטח הקיבוץ ונתקל במחבלים במרחב הקיבוץ. עד שקיבל פקודה, בשעה 09:40, לעבור לקיבוץ ניר עוז. במקביל, בשעה 09:00, מחבלים ניסו לפרוץ לממ"ד בו הסתתרה תושבת הקיבוץ ולאחר שלא עלה בידם, הם שרפו את הבית, ורצחו אותה על ידי האש והעשן.

גבורת התושבים, צה"ל איחר להגיע
בשעה 09:39 תושב הקיבוץ חתר למגע, עם אקדחו האישי, וירה לעבר מחבלים. באותו זמן מחבלים השליכו רימונים לעבר ביתו של חבר כיתת כוננות, שהצליח לחסלם בשעה 10:10. המחבלים פרצו למספר בתים ביישוב, שרפו ובזזו.
חיל האוויר הגיע לעזור לקיבוץ רק בשעה 12:00, כאשר זיהה, תקף שישה מחבלים בגדר הקיבוץ – הם חוסלו. הכוחות הגיעו לתוך הקיבוץ, לראשונה בשעה 13:20. כוח מיחידת מתיל"ן של משמר הגבול, יחד עם כוח של אזרחים שהגיעו לעזור.
בשעה 14:10 הגיע כוח נוסף של 20 לוחמי משמר הגבול מיחידת ברק. הם סרקו יחד את הקיבוץ, לפי חלוקה של אחד מחברי כיתת הכוננות המקומי, שמינה עצמו לרבש"ץ זמני.
הכוחות תפסו מחבל בודד בשעה 14:45 ותחקרו אותו. לסריקות הצטרף כוח ראשוני של חיילי סיירת גולני אשר היו בהכשרה, בשעה 15:15. במקביל לסריקות, הכוחות נערכו בהגנה היקפית מסביב לקיבוץ.

ניהול פינוי התושבים
הסריקות הושלמו בשעה 18:00 לאחר ששעה לפני כן, חברו חיילים נוספים מההכשרה של סיירת גולני. תושבי הקיבוץ החלו להתפנות עצמאית, ב-21:30 בערב.
פינוי התושבים המאורגן החל רק למחרת, ב-8 באוקטובר בשעה 17:30 על ידי יחידה 5515.
