יוני בן מנחם, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, תיאר היום (שלישי) ב"ישראל הבוקר" כי יש רצון עז של תושבי רצועת עזה להגר ולעזוב את המקום, לדבריו, זאת מתוך הבנה שלא ניתן לחיות שם.
בריאיון שודר סרטון של אזרח עזתי, שבו תיאר כיצד בתוך ארבע שעות בלבד מרגע פרסום קישור להתנדבות עם הסהר האדום של איחוד האמירויות בדובאי – כולל שכר ומגורים – נרשמו 130 אלף בני אדם מרצועת עזה.

"אם הסהר האדום היה מאשר שזה אכן יוזמה רשמית, ומזמין את המעוניינים להירשם – המספר כבר היה עובר את חצי מיליון" טען העזתי, "אני נשבע באלוהים – היו נרשמים מעל חצי מיליון איש. אתם מבינים כמה תושבים רק רוצים להציל את חייהם ולברוח מעזה?".
בן מנחם הוסיף כי ישראל מחמיצה הזדמנות: "אם היה למודיעין הישראלי טיפה שכל – היו ממנפים את המצב הזה. יש רצון אדיר לצאת מעזה. לצערי, ישראל לא מעודדת את המגמה הזאת, לא דרך התקשורת ולא באמצעים מודיעיניים אחרים. יש פעולות קטנות – אבל זה לא מספיק".

במקביל, התריע בן מנחם מפני מה שכינה "מלכודת מדינית חדשה". לדבריו, לפי דיווחים בעיתון אשרק אל-אווסט ואתרים קטריים נוספים, משלחת בכירה של חמאס צפויה להגיע בימים הקרובים לקהיר, כדי להציע לישראל הצעה להסכם "הודנה".
לפי ההצעה, מדובר בהפסקת אש ארוכת טווח בת חמש עד שבע שנים, שתכלול נסיגה ישראלית מלאה מרצועת עזה, הפסקת מוחלטת של הלחימה, שחרור חטופים בתמורה למחבלים – והמשך שלטון חמאס ברצועה כשהוא נותר חמוש.
