accessibility-icon
share-icon
צפו בפאנל בנושא ב"ישראל הבוקר" | C14

המו"מ מול ארה"ב נקלע לקשיים; מטוסים אמריקאים הגיעו לישראל

מיכל בקשי

מיכל בקשי

יט ניסן ה'תשפה (17.04.25)

120

62

like

5

dislike

שיחות המשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן על תוכנית הגרעין צפויות להימשך ביום שבת, אך נכון לעכשיו יש קשיים בדרך להסכם • טראמפ הודיע כי הוא לא מתכוון לחכות זמן רב לתשובה מטהראן בטרם יקבל את ההחלטה • בתוך כך, ארה"ב העבירה נשק לישראל - והאפשרות של תקיפה מגוונת למתקני הגרעין עולה


נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צריך לקבל החלטה האם להמשיך במשא ומתן מול איראן לגבי פיתוח תוכנית הגרעין שלה או לתקוף את מתקני הגרעין. ישראל נכנעה לארה"ב בעניין התקיפה נכון לשלב זה, והסכימה להעניק "הזדמנות" לתוכנית המו"מ של טראמפ.

בתוך כך, דווח הלילה (בין רביעי לחמישי) כי ישראל תכננה לתקוף את מתקני הגרעין של איראן כבר בחודש הבא. תוכנית, שכללה תקיפות אוויריות ואפשרות למבצע קומנדו, הסתמכה על סיוע אמריקאי משמעותי – ממטוסים ומערכות הגנה ועד שיתוף מודיעיני.

בפגישה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, טרפד טראמפ את המהלך והעדיף לפתוח במשא ומתן עם טהראן להסכם גרעין חדש.

ישראל תכננה לתקוף מתקני גרעין באיראן – ונבלמה על ידי טראמפ

ישראל תכננה לתקוף מתקני גרעין באיראן – ונבלמה על ידי טראמפ

158
17.04.25|יצחק אבוחצירא

כתבנו המדיני תמיר מורג התראיין הבוקר (חמישי) לתוכנית "ישראל הבוקר" בהנחיית המגישה טל מאיר וטען כי נכון לשלב זה נראה ששיחות המשא ומתן בין ארה"ב לאיראן נקלעות למבוי סתום, וייתכן והדבר מעיד על תקיפה קרובה נגד מתקני הגרעין ברפובליקה האסלאמית.

סטיב ויטקוף, שליחו של טראמפ במו"מ בין ארה"ב לאיראן, פרסם אתמול הודעת הבהרה לפיה בניגוד לדבריו מקודם – איראן תידרש להשמיד לחלוטין את יכולת העשרת האורניום שלה. שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, אמר כי יכולת העשרת האורניום אינה נתונה למשא ומתן.

<strong>צפו בדיווח של כתבנו תמיר מורג |</strong> C14

תקיפה או מו"מ?

הדבר מציב פער גדול בין איראן לאמריקאים לקראת חידוש השיחות, שצפוי להתקיים ביום שבת הקרוב במוסקט, בירת עומאן. השינוי במדיניות של איראן מגיע לאחר שויטקוף אמר בריאיון לערוץ "פוקס ניוז" האמריקאי כי איראן תוכל לשמור על חלק מיכולת העשר האורניום שלה.

אמירה זו  עוררה חרדה גדולה בישראל ולחצים כבדים הופעלו על הממשל האמריקאי, גם מצד הדרג המדיני בירושלים וגם מתוך מעגלים נאו-קונסרבטיביים בוושינגטון שתומכים בישראל וגם מבינים את הסכנה שנשקפת לארה"ב מיכולת ההעשרה האיראנית, שניתן בקלות להמיר מהעשרת אורניום לצרכים אזרחיים להעשרה לצרכים צבאיים.

maximize-image
images-count3+
סטיב ויטקוף | צילום: שאטרסטוק
מתקן גרעין באיראן |
maximize-image
images-count3+
מתקני גרעין באיראן, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

משלוח נשק

נכון לעכשיו נראה שהסיכויים להסכם בין ארה"ב לאיראן מעט פוחתים, ואם כך – יכול מאוד להיות שהסיכויים לתקיפה אמריקאית או אמריקאית-ישראלית משולבת גדלים. ברקע זה, ניתן לראות מגמה של גידול ברצף משלוחי הנשק האמריקאים לישראל בימים האחרונים.

אתמול נחתו בישראל 5 מטוסי תבלה כבדים מסוג C-17 Globemaster (בעברית – C-17 גלובמאסטר). הם נחתו בבסיס חיל האוויר נבטים, ועל פי הדיווחים הזרים הם מכילים מערכות יירוט מתקדמות של שנועדו להתמודד עם מטחי טילים בליסטיים במקרה של תגובה איראנית למתקפה ישראלית או ישראלית אמריקאית.

maximize-image
images-count3+
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ | ⁠צילום: אבי אוחיון/ לע״מ

דד-ליין

בכל מקרה השיחות בין ארצות הברית לאיראן צפויות להימשך ביום שבת. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כבר טוען כי הוא מרגיש שהאיראנים "מוכרים" אותו, ושהוא לא מתכוון להציב יותר מדיי זמן לסוגייה הזו בטרם יקבל החלטה אם לתקוף את מתקני הגרעין או ללכת להסכם מול טהראן.

maximize-image
images-count3+
המנהיג העליון של איראן חמינאי | צילום: רויטרס
עקבו אחרינו גם ב-Google News